Financiën
Wat zijn de kosten in 2019?
| (bedragen x € 1000,-) | ||||
Lasten (incl. reserves) | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Lasten Gedrukte begroting 2018-2021 | 93.404 | 61.351 | 57.822 | 57.665 | 0 |
Reeds goedgekeurde mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal actuele begroting 2018-2021 | 93.404 | 61.351 | 57.822 | 57.665 | 0 |
Budgettair kader 2018 (voorjaarsnota) | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 |
Autonome ontwikkelingen (financiele ontwikkelingen) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geld vrijmaken coalitieakkoord (ruimte) | 0 | -298 | -298 | -298 | -298 |
Intensiveringen coalitieakkoord (nieuw beleid) | 0 | 700 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Neutrale mutaties in/tussen programma’s | -31.248 | 17.284 | -2.248 | -2.176 | 55.182 |
Lasten Ontwerpbegroting 2019-2022 | 62.456 | 79.338 | 60.576 | 60.492 | 60.184 |
(bedragen x € 1000,-) | |||||
Baten (incl. reserves) | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Baten Gedrukte begroting 2018-2021 | 55.078 | 50.524 | 50.520 | 50.520 | 0 |
Reeds goedgekeurde mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal actuele begroting 2018-2021 | 55.078 | 50.524 | 50.520 | 50.520 | 0 |
Budgettair kader 2018 (voorjaarsnota) | 3.000 | 5.200 | 6.100 | 7.000 | 7.000 |
Autonome ontwikkelingen (financiele ontwikkelingen) | 0 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
Geld vrijmaken coalitieakkoord (ruimte) | 0 | 7.300 | 7.300 | 7.300 | 7.300 |
Intensiveringen coalitieakkoord (nieuw beleid) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Neutrale mutaties in/tussen programma’s | -121 | 3.178 | 353 | 353 | 50.873 |
Baten Ontwerpbegroting 2019-2022 | 57.957 | 67.702 | 65.773 | 66.673 | 66.673 |
Voorziening 2019 | Beginsaldo | Dotaties | Bestedingen | Vrijval | Eindsaldo |
---|---|---|---|---|---|
Voorziening Parkeren | 820 | 820 | |||
MOP Parkeergarages Telexstraat 3 Busremise | 474 | 253 | 61 | 666 | |
1.294 | 253 | 61 | 0 | 1.486 |
Reserve 2019 | Begin Saldo | Dotaties | Onttrekkingen | Eindsaldo 2019 |
---|---|---|---|---|
Reserve Parkeren | 3.356 | 2.825 | 531 | |
Reserve Stedelijke Ontwikkeling Verkeer | 10 | 10 | ||
3.366 | - | 2.825 | 541 |
Investeringen | Totaal | Begroting 2019 en verder | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Investerings-bedrag | Jaar van oplevering | Nog te realiseren vanaf 2019 | Waarvan in 2019 | Waarvan gemeentelijk in 2019 | ||
Busplatform Den Haag Centraal | 20.018 | 2019 | 7.076 | 7.076 | 2.976 | |
DHNC Fietsenkelder (voorheen grex) | 33.446 | 2019 | 2.950 | 2.949 | 2.949 | |
Inrichting verkeer | 37.255 | div. | 29.992 | 26.842 | 21.822 | |
Inrichting verkeer (Nieuw beleid: Eenrichtingsverkeer Mauritskade) | 10.000 | 2020 | 10.000 | 0 | 0 | |
Inrichting verkeer (Nieuw beleid: Herinrichting Gedempte Gracht; alt. fietsroute voor Grote Marktstraat) | 10.000 | 2019 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | |
Inrichting verkeer (Nieuw beleid: Onderdoorgang Hildebrandplein) | 25.000 | 2021 | 25.000 | 0 | 0 | |
Inrichting verkeer (Nieuw beleid: Ongelijkvloerse verkeersoplossing Lozerlaan-Erasmusweg) | 22.000 | 2021 | 22.000 | 0 | 0 | |
Inrichting verkeer (Nieuw beleid: Vereenvoudiging verkeerstromen 7-sprong) | 5.000 | 2020 | 5.000 | 0 | 0 | |
Fietstrommels in woonbuurten | 857 | div. | 0 | 0 | 0 | |
Meerjarenplan Fiets | 28.948 | div. | 22.572 | 11.421 | 6.372 | |
Morgenstond Midden (voorheen grex) | 1.800 | 2021 | 1.624 | 125 | 125 | |
Netwerk Randstadrail | 17.527 | 2020 | 7.046 | 415 | 415 | |
Parkeergarages | 11.732 | div. | 10.243 | 4.055 | 4.055 | |
Parkeren openbare ruimte | 17.079 | div. | 13.672 | 9.160 | 9.160 | |
Rotterdamsebaan | 319.416 | 2022 | 233.016 | 72.186 | -5.000 | |
Totaal | 560.077 | 400.192 | 144.229 | 52.874 |
In 2019 wordt voor € 144 mln. geïnvesteerd. Een nadere toelichting van de diverse investeringen is gegeven als onderdeel van de beleidstoelichting. De investeringsgroep ‘Inrichting Verkeer’ wordt in deze tabel geclusterd weergegeven. De belangrijkste investeringen die hiertoe behoren betreffen de toegelichte werkzaamheden voor het Uitvoeringsprogramma 1 van de Kadernota Straten, Wegen Lanen.