Begroting 2019

Mobiliteit

Prestaties

Prestaties

Wat gaan we daarvoor doen en wat gaat het kosten 2019?

Groei aandeel openbaar vervoer (Verkeer)

Wat mag het kosten (€ 1000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

Het openbaarvervoer aantrekkelijker maken zodat zoveel mogelijk mensen de auto laten staan en voor het openbaar vervoer kiezen.

2.415

49

2.366

Schaalsprong OV
In de (samen met de MRDH vervaardigde) Verkenning Schaalsprong OV zijn de hoofdlijnen uitgestippeld voor het verbeteren van het openbaar vervoer voor de middellange en lange termijn. We willen via de Koningscorridor (Noord-Zuid As) en Leyenburgcorridor (Oost-West As) de snelheid van het netwerk, de betrouwbaarheid en de kostendekkendheid vergroten. Daarmee kan de forse groei van de stad mogelijk worden gemaakt, de luchtkwaliteit verbeteren en zal het leiden tot een sociaaleconomische hefboomwerking voor Den Haag ZuidWest. Daarnaast wordt ingezet op de ontwikkeling van ‘Mobility as a Service’ (deur tot deur vervoer) in combinatie met de uitrol van deelfietsen en deelauto’s in de stad.

Voor de Central Innovation District (CID)/Binckhorst is samen met de regio (MRDH, provincie Zuid-Holland en gemeente Leidschendam-Voorburg) en het Rijk een pre-verkenning van start gegaan. Deze mondt naar verwachting najaar 2018 uit in een verkenning in het kader van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). Dit is onderdeel van het programma Schaalsprong OV.

Netwerk RandstadRail
De gemeente zet zich samen met HTM en MRDH in om de kwaliteit en de capaciteit van het openbaar vervoer te vergroten. Doordat de laatste hoge vloer-trams (Gtl-8) aan het eind van hun levensduur zijn en in 2024 vervangen worden door nieuwe, ruime, lage vloer-trams, ontstaat er circa 25% meer capaciteit in het openbaar vervoer. Bovendien moet het openbaar vervoer toegankelijk gemaakt worden voor mensen met een fysieke beperking.

In 2018 is een scenariostudie gestart naar de scope, fasering en het noodzakelijk budget van alle maatregelen die nodig zijn om in 2024 op de tramlijnen 1, 6, 12 en 16 met nieuwe lage vloer-trams te kunnen rijden. In 2019 starten we met het proces dat moet leiden tot voorontwerpen om de resterende delen van de tramlijnen 1, 6, 12 en 16 geschikt te maken voor lage vloertrams en toegankelijk te maken voor mensen met een fysieke beperking (Netwerk Randstad Rail fase 2). In het najaar van 2018 zijn de werkzaamheden aan het tracé van lijn 1 door Scheveningen gestart. Medio 2019 zijn deze werkzaamheden (Gevers Deynootweg en de rotonde Duinstraat) afgerond. De investeringen in 2019 bedragen naar verwachting in totaal € 7,7 mln.

Sociale veiligheid openbaar vervoer
HTM zet ook de komende jaren op verzoek van Den Haag extra beveiligers in. Dit bevordert de veiligheid in het openbaar vervoer. Hieraan wordt jaarlijks € 2,0 mln. besteed.

Ontwikkeling P+R (RIS 295803)
In 2018 wordt verder gewerkt aan een samenhangend P+R arrangement om een groei van het aantal P+R-gebruikers te realiseren. P+R vermindert het aantal autoverplaatsingen naar de centrale zone van Den Haag en vergroot het gebruik van het openbaar vervoer in de Haagse regio.

In 2019 wordt de nieuwe P+R-garage in Forepark opgeleverd. De verwachte investeringen  in 2019 bedragen ongeveer € 3,4 mln.

Busplatform Den Haag CS
Eind 2019 wordt het nieuwe busplatform op Den Haag Centraal geopend. Zo kunnen reizigers met het openbaar vervoer efficiënt en comfortabel overstappen. Hiermee wordt het voorlopig ontwerp ‘Herinrichting en overkapping busplatform’ (RIS 285566) uitgevoerd. Hiervoor is in 2019 circa € 7,1 mln. beschikbaar.

Inrichting verkeer

Wat mag het kosten (€ 1000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

Het aanleggen van straten, wegen en fietspaden. Tevens het nemen van verkeersmaatregelen om de bereikbaarheid en veiligheid verder te versterken.

50.159

3.010

47.149

Van de circa 50 mln. beschikbare budget heeft circa € 26 mln. betrekking op de kapitaallasten van de vaste activa.

Rotterdamsebaan
2019 staat in het teken van het afbouwen van de tunnel met toeritten en aansluitingen op de bestaande infrastructuur. De tunnelinstallaties worden ingebouwd en getest. Medio 2020 is de Victory Boogie Woogie-tunnel open voor het verkeer. In 2019 wordt in totaal circa € 77,2 mln. geïnvesteerd.

Straten, wegen en lanen (RIS 280303)
In 2019 wordt het Uitvoeringsprogramma I van de Kadernota Straten, Wegen en Lanen (RIS 296333) verder uitgevoerd. De volgende wegen en kruispunten zijn of gaan in uitvoering:

  • Noordwestelijke hoofdroute trajectdeel 1 (Machiel Vrijenhoeklaan-Sportlaan)
  • Noordwestelijke hoofdroute trajectdeel 2 (Segbroeklaan)
  • Hofzichtlaan
  • Erasmusweg
  • Kruispunt Duinstraat-Scheveningseweg (herinrichting tot rotonde)
  • Kruispunt Westduinweg-Schokkerweg (herinrichting tot rotonde)
  • Herinrichting Jan van Beersstraat
  • Noordwestelijke hoofdroute trajectdeel 3 (knelpunten President Kennedylaan-Johan de Wittlaan)
  • Kruispunt Soestdijkseplein (ontwerp, start uitvoering 2020)
  • Kruispunt Rijnstraat-Bezuidenhoutseweg-Koningin Julianaplein (ontwerp, uitvoering start na 2020)

Voor de uitvoering van het eerste uitvoeringsprogramma is totaal € 32,6 mln. beschikbaar. In 2019 wordt hier € 22,7 mln. van besteed waarvan € 22,2 wordt geïnvesteerd. In 2019 wordt het tweede uitvoeringsprogramma Straten, Wegen en Lanen voor de periode 2019-2022 voorbereid.

Verkeersveiligheid

Den Haag werkt continu aan het verbeteren van de verkeersveiligheid door de aanpak van gevaarlijke situaties/wegen, educatie en gedrag. De gemeenteraad heeft het ‘Meerjarenprogramma verkeersveiligheid 2016-2019’ vastgesteld (RIS 293895)evenals het uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid voor 2018-2019 (RIS 298438). In 2019 wordt aan verkeersveiligheid in totaal € 4,5 mln. besteed. Vanaf 2020 is  in het coalitieakkoord 3,1 mln. beschikbaar vanuit de extra middelen voor verkeersveiligheid. De resterende 0,4 mln. is beschikbaar voor ‘Stadsregie bereikbaarheid’.

Wat zijn de activiteiten in 2019?

  • De Ruychrocklaan (tussen de Van Alkemadelaan en Cees Laseurlaan)) wordt verkeersveiliger door het aanleggen van een herkenbaar en veilig wegbeeld.
  • De verkeersveiligheid op de Willem de Zwijgerlaan, Frederik Hendriklaan, Theresiastraat, Schalkburgerstraat en Soestdijkseplein wordt verbeterd.
  • De gemeente gaat veiligere schoolomgevingen creëren door de aanleg van schoolzones. Eind 2019 moeten alle Haagse scholen een schoolzone hebben.
  • De blackspot bij de Maartensdijklaan–Hengelolaan gaan we veiliger inrichten.
  • We gaan kleine verkeersknelpunten oplossen naar aanleiding van meldingen van bewoners, zoals op de Westduinweg en de Eisenhowerlaan.
  • We gaan 30 km-zones inrichten op de Veenendaalkade in Leyenburg en in diverse delen van Morgenstond.

Verkeerseducatie
De jaarlijkse begroting voor verkeerseducatie bedraagt € 0,45 mln. In samenwerking met het Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid Zuid-Holland (ROV) en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag hebben we een uitgebreid aanbod van verkeerseducatie voor kinderen in het primair en voortgezet onderwijs, jongeren en ouderen ontwikkeld:

  • Specifiek voor basisscholen is het programma “Veilig leren fietsen” uitgevoerd. Ruim  10.000 kinderen van 30 Haagse basisscholen doen hier jaarlijks aan mee.
  • Scholen die een verkeersbrigade op willen zetten, worden gefaciliteerd en met het project ‘Kinderen anders naar school’ wordt ondersteuning aan scholen gegeven om de schoolspits in goede banen te leiden.
  • Voor het voortgezet onderwijs wordt - naast het provinciale programma Totally Traffic - het programma Biking2skool=cool aangeboden. Dit programma is uniek voor Den Haag en is speciaal gericht op de verbetering van de fietsvaardigheid en het stimuleren van het fietsgebruik.
  • Speciaal voor jongeren zijn er de programma’s van Responsible Young Drivers en Team Alert. Die bij jongeren aandacht vragen voor: alcohol en drugs in het verkeer, smartphonegebruik, vermoeidheid achter het stuur en fietsverlichting.
  • Ouderen vormen steeds meer een kwetsbare groep in het verkeer. Voor deze groep worden fietsvaardigheidsdagen, e-biketrainingen, opfriscursussen rijvaardigheid en scootmobielcursussen aangeboden.

Sterfietsroutes
In 2019 vinden werkzaamheden plaats aan drie sterfietsroutes. De werkzaamheden zullen deels doorlopen tot in 2020:

Tracédeel 1: Fietspad op maaiveld door de Vlietzone.
Tracédeel 2: Fietsviaduct over de A4 (incl. aanbruggen, aanlanding en inpassing).
Beide tracédelen zullen begin 2020 worden opgeleverd.

Vooruitlopend op het realiseren van de sterfietsroute Schilderswijk - Moerwijk worden in 2019 verkeersmaatregelen uitgevoerd in de Stationsbuurt en Schilderswijk om doorgaand autoverkeer in dit gebied te voorkomen.

In 2019 worden de planvorming en besluitvorming van enkele ontbrekende schakels op de sterfietsroutes naar Scheveningen Bad (o.a. Nassauplein) en Scheveningen Dorp (Scheveningseweg ter hoogte van het Vredespaleis) en van twee sterfietsroutes, via de Schilderswijk naar Moerwijk en de Verlengde Velostrada 1e fase (RIS 295806), voorbereid. De kruising Van Alkemadelaan – Wassenaarseweg, waar fietsers hinder van het autoverkeer hebben, zal in 2019 worden heringericht. Aan de Waalsdorperweg worden aan beide kanten fietsstroken aangelegd. Hiervoor is voor 2019 circa € 15,3 mln. besteed waarvan € 11,5 mln. geïnvesteerd.

Dynamische bewegwijzering fiets
Om de fietsers te assisteren bij het vinden van een juiste stallingsplek wordt in 2019 € 1,2 mln. besteed aan een parkeerverwijssysteem voor fietsen.

Asfalteren fietspaden
In 2019 is € 1,0 mln. aan regulier budget beschikbaar voor het asfalteren van tegelfietspaden. Er wordt naar verwachting ruim 2 kilometer geasfalteerd.

Fietsonvriendelijke situaties
De gemeente beoordeelt jaarlijks fietsonvriendelijke situaties en pakt deze samen met de Fietsersbond aan. Jaarlijks is hiervoor € 0,35 mln. beschikbaar.Bovenop de beschikbare middelen voor de fiets is in het coalitieakkoord met ingang van 2019 0,7 mln. (oplopend naar 1,5 mln. structureel vanaf 2020) beschikbaar voor meer ruimte voor de fiets.

Verkenningen
In 2019 wordt een studie uitgevoerd voor een mogelijk alternatieve fietsroute voor de Grote Marktstraat. Tevens wordt een plan ontwikkeld voor een en mogelijke fietstunnel onder de Zuid-Hollandlaan. In het coalitieakkoord is hiervoor € 10 mln. investeringskrediet beschikbaar gesteld.

Verkeersmanagement
De gemeente draagt met de inzet van wegkantsystemen en centrale systemen bij aan een betrouwbare en acceptabele reistijd en een veilige reis voor alle reizigers in en om Den Haag. Dat gebeurt in nauwe samenwerking met regionale verkeerspartners in de samenwerkingsorganisatie Bereik. Verkeersdata worden ingewonnen om de afwikkeling van het verkeer te optimaliseren en de data beschikbaar te stellen aan serviceproviders.

In Den Haag wordt de nieuwe generatie “intelligente verkeersregelinstallaties”, de i-VRI, uitgerold. Met deze nieuwe landelijke standaard communiceert de i-VRI rechtstreeks met het voertuig of met een app op een smartphone, waarmee de afstelling van de verkeerslichten efficiënter wordt. Wegbeheerders, kennisinstituten en industrie werken hierbij nauw samen. In eerste instantie worden 45 verkeerslichten omgebouwd tot deze slimme installaties. Komende jaren worden alle circa 110 verkeerslichten op het netwerk van de verkeerscentrale (het DVM-Netwerk) omgebouwd.

Vanuit de verkeerscentrale wordt met behulp van 120 camera’s en reistijdinwinning de verkeersafwikkeling op alle dagen gemonitord. Bij afwijkingen worden met voorgeprogrammeerde scenario’s routeadviezen verstrekt en omleidingen ingesteld. In 2019 zullen er voor de Koningstunnel specifieke scenario’s ontwikkeld worden.

Het netwerk voor goed verkeersmanagement bestaat onder andere uit 249 verkeersregelinstallaties, 72 dynamische route-informatiepanelen, circa 1.500 bewegwijzeringobjecten en 140 verkeerscamera’s. Aan correctief en preventief onderhoud en beheer, vervanging, aanpassen en optimaliseren van de installaties wordt jaarlijks circa € 4 mln. besteed.

‘Stadsregie bereikbaarheid’ draagt door programmering van, afstemming tussen en communicatie over de geplande activiteiten (wegwerkzaamheden, bouwactiviteiten en evenementen) bij aan een betrouwbare, acceptabele en veilige reis voor alle reizigers in en om Den Haag. In het uitvoeringsprogramma bereikbaarheid worden circa 350 activiteiten op hun samenhang beoordeeld en afgestemd, als onderdeel van het totaal van ca 1.200 bekende activiteiten voor de komende vijf jaar. Dit zijn vooral de activiteiten met grote stedelijke en regionale impact op het verkeer. In 2019 staat in het uitvoeringsprogramma de renovatie van de Koningstunnel centraal. Dit zijn werkzaamheden met grote impact op de bereikbaarheid van de stad.

De begroting van Stadsregie bereikbaarheid bedraagt vanaf 2019 circa € 1,1 mln. per jaar. Vanaf 2020 is in het coalitieakkoord 0,4 mln. extra beschikbaar vanuit de extra beschikbaar gestelde middelen voor verkeersveiligheid.

Parkeren

Wat mag het kosten (€ 1000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

Aanleg van parkeervoorziening voor fietsen in het centrum en rond stations, het handhaven van het parkeren in de stad en het verstrekken van parkeervergunningen.

20.383

722

19.661

Parkeren in woongebieden
Het programma ‘Parkeren in Woongebieden (PiW)’ zorgt voor meer parkeerplekken in Haagse woongebieden met een parkeerdruk hoger dan 90%. Bij wijken waar, in het kader van PiW parkeerplaatsen worden toegevoegd, wordt in de regel betaald parkeren ingevoerd.  Door deze combinatie van maatregelen daalt de parkeerdruk in die woongebieden tot onder de 90%. Het gaat onder meer om de buurten Laakkwartier (Oost en West), Bloemenbuurt-Oost, Rustenburg-Oostbroek, Vruchtenbuurt en een aantal meer verspreid liggende herinrichtingsprojecten in gebieden met zeer hoge parkeerdruk.

De parkeerplaatsen in Bloemenbuurt-Oost worden eind 2018 opgeleverd. Vanaf 2019 de extra plaatsen in de wijken Rustenburg Oostbroek, Laakkwartier Oost en Laakkwartier West. Voor de extra parkeerplaatsen in de Vruchtenbuurt vindt besluitvorming in 2018 plaats. In 2019 zal ongeveer € 9,1 mln. worden geïnvesteerd.

Buurt

Indicatie aantal parkeerplaatsen

Bloemenbuurt-Oost

170

Rustenburg-Oostbroek

90

Vruchtenbuurt

135

Laakkwartier (Oost en West)

250

Verschillende gebieden

150

Totaal

795+

In de gemeentebegroting is structureel € 4,5 mln. per jaar beschikbaar voor dit programma. Voor 2018 en 2019 zijn deze middelen grotendeels belegd. Er is door de structurele aard van de middelen ruimte voor nieuwe initiatieven vanaf 2020.

Parkeren op straat
Parkeercontrole draagt bij aan een veilige, leefbare en bereikbare stad. Voor de controle op betaald parkeren wordt gebruik gemaakt van toezichthouders en scanvoertuigen. De uitbreiding van het betaald parkeren in Den Haag, de vele parkeerregelingen en het complexe vergunningstelsel maken de uitvoering van het parkeerbeleid steeds ingewikkelder. De komende tijd wordt gewerkt aan het oplossen van knelpunten. Zo willen we de dienstverlening aan Haagse parkeerders verbeteren.

Eind 2018 start de evaluatie van het eind 2017 ingevoerde vergunningparkeren in het Geuzen- en Statenkwartier en het havengebied in Scheveningen. We onderzoeken daarbij ook het draagvlak voor de wenselijkheid van dit vergunningparkeren. Eventuele wijzigingen die uit de evaluatie volgen, worden in de loop van 2019 ingevoerd. De uitbreiding van het vergunningparkeren op niet-marktdagen in delen van Transvaal en Schilderswijk wordt per 1 januari 2019 teruggedraaid.  In 2019 wordt er circa € 13 mln. besteed aan parkeren op straat.

Stallingsgarages
In samenwerking met de Veiligheidsregio Haaglanden (VRH) is bekeken hoe de stallingsgarages in eigendom van de gemeente Den Haag brandveiliger kunnen worden gemaakt. In 106 gemeentelijke stallingsgarages zijn  brandveiligheidsmaatregelen nodig. Medio 2019 start het aanbrengen van brandmeldinstallaties, sprinklerinstallaties en overige maatregelen. Daarmee voldoen we aan de wet- en regelgeving, soms zitten we zelfs boven de wettelijke ondergrens. Dit om risico’s voor zowel gebruikers als omwonenden en hulpdiensten te beperken. Naar verwachting is dit werk in 2021 afgerond en wordt er tot die tijd circa € 2,3 mln. geïnvesteerd.

Parkeerbelasting

Wat mag het kosten (€ 1000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

Het innen van parkeeropbrengsten uit straat parkeren, parkeervergunningen en  wegsleepregeling.

6.380

63.921

-57.541

Baten parkeerbelasting

In 2019 wordt het parkeertarief in het commercieel gebied van het centrum verhoogd naar € 4,50 per uur. De overige tarieven voor parkeren op straat worden verhoogd met 0,10 cent per uur. En ook de tarieven voor de bewonersvergunningen worden verhoogd. De totale baten parkeerbelasting voor 2019 komen hierdoor op circa € 64 mln.