Financiën
Wat zijn de kosten in 2019?
| (bedragen x € 1000,-) | ||||
Lasten (incl. reserves) | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Lasten Gedrukte begroting 2018-2021 | 156.274 | 147.643 | 142.231 | 142.233 | 0 |
Reeds goedgekeurde mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal actuele begroting 2018-2021 | 156.274 | 147.643 | 142.231 | 142.233 | 0 |
Budgettair kader 2018 (voorjaarsnota) | 0 | 0 | 2.500 | 5.000 | 5.000 |
Autonome ontwikkelingen (financiele ontwikkelingen) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geld vrijmaken coalitieakkoord (ruimte) | 0 | -306 | -306 | -306 | -306 |
Intensiveringen coalitieakkoord (nieuw beleid) | 0 | 3.025 | 4.400 | 6.775 | 10.525 |
Neutrale mutaties in/tussen programma’s | -6.123 | 7.457 | 9.788 | 11.886 | 151.050 |
Lasten Ontwerpbegroting 2019-2022 | 150.151 | 157.818 | 158.613 | 165.587 | 166.269 |
(bedragen x € 1000,-) | |||||
Baten (incl. reserves) | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Baten Gedrukte begroting 2018-2021 | 52.373 | 55.697 | 52.558 | 52.558 | 0 |
Reeds goedgekeurde mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal actuele begroting 2018-2021 | 52.373 | 55.697 | 52.558 | 52.558 | 0 |
Budgettair kader 2018 (voorjaarsnota) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Autonome ontwikkelingen (financiele ontwikkelingen) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geld vrijmaken coalitieakkoord (ruimte) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Intensiveringen coalitieakkoord (nieuw beleid) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Neutrale mutaties in/tussen programma’s | 1.998 | 350 | 2.146 | 2.346 | 55.104 |
Baten Ontwerpbegroting 2019-2022 | 54.371 | 56.047 | 54.704 | 54.904 | 55.104 |
Reserve 2019 | Begin Saldo | Dotaties | Onttrekkingen | Eindsaldo 2019 |
---|---|---|---|---|
Bestemmingsreserve Werk met Werk | 1.544 | - | 1.543 | 1 |
1.544 | - | 1.543 | 1 |
Voorziening 2019 | Beginsaldo | Dotaties | Bestedingen | Vrijval | Eindsaldo |
---|---|---|---|---|---|
Voorziening overige bedrijfsrisico's | 1.410 | 1.410 | |||
Voorziening overige bedrijfsrisico's | 250 | 250 | |||
Voorziening overige bedrijfsrisico's | 166 | 166 | |||
Voorziening overige bedrijfsrisico's | 0 | 0 | |||
Voorziening overige bedrijfsrisico's | 1.058 | 1.058 | |||
Voorziening Wachtgeld | 191 | 191 | |||
Voorziening Bomen | 67 | 67 | 67 | 67 | |
Egalisatievoorziening Leges Opbreekvergunningen | 640 | -111 | 529 | ||
Egalisatievoorziening riolering | 1.633 | 19.486 | 19.486 | 1.633 | |
Voorziening Graven | 4.455 | 237 | 380 | 4.312 | |
9.870 | 19.679 | 19.933 | 0 | 9.616 |
Investeringen | Totaal | Begroting 2019 en verder | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Investerings-bedrag | Jaar van oplevering | Nog te realiseren vanaf 2019 | Waarvan in 2019 | Waarvan gemeentelijk in 2019 | ||
3e haven Kadeherstel | 4.965 | 2020 | 4.565 | 460 | 460 | |
Buitenruimte | 35.826 | div. | 20.388 | 15.737 | 15.737 | |
Kern BijzonderFASE 1 (REIS) | 6.555 | div. | 5.600 | 5.600 | 5.600 | |
Kijkduin (voorheen grex) | 5.120 | div. | 3.387 | 1.030 | 1.030 | |
Meerjarenprogramma kunstwerken | 15.442 | div. | 9.789 | 9.789 | 9.789 | |
Meerjarenprogramma kunstwerken (nieuw beleid: Vervanging infrastructurele kunstwerken) | 83.000 | 2020 | 83.000 | 58.000 | 58.000 | |
Morgenstond Midden (voorheen grex) | 2.757 | div. | 6.695 | 1.100 | 1.100 | |
Ondergrondse fietsenstalling Kijkduin | 2.500 | 2019 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | |
Hobbemaplein | 3.075 | 2019 | 1.811 | 1.811 | 1.811 | |
Renovatie Koningstunnel | 27.500 | 2019 | 13.692 | 13.692 | 13.692 | |
Tophalte HS en Stationsplein | 1.800 | 2018 | 0 | 0 | 0 | |
Tophalte/HOR Leyweg | 5.450 | 2018 | 423 | 0 | 0 | |
Verlengde ondergrondse parkeergarage Kijkduin | 2.386 | 2019 | 1.186 | 1.186 | 1.186 | |
Westlandse Zoom (voorheen grex) | 6.918 | div. | 3.670 | 1.675 | 1.675 | |
Totaal | 203.294 | 155.707 | 111.581 | 111.581 |
In 2019 wordt voor € 112 mln. geïnvesteerd. Een nadere toelichting van de diverse investeringen is gegeven als onderdeel van de beleidstoelichting. De investeringsgroep Buitenruimte wordt in deze tabel geclusterd weergegeven. De belangrijkste investeringen die hiertoe behoren betreffen de toegelichte werkzaamheden voor Stadsentrees, herinrichting Frederik Hendriklaan en Kraayenstein.