Begroting 2019

Buitenruimte

Prestaties

Prestaties

Wat gaan we daarvoor doen en wat gaat het kosten 2019?

Groei aandeel openbaar vervoer

Wat mag het kosten (€ 1000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

In stand houden en verbeteren van de inrichting van de openbare ruimte in de buurt van stations en andere openbaar vervoer knooppunten.

22

0

22

Gebiedsontwikkeling Laan van NOI
De gemeente start met de herinrichting van de openbare ruimte vanaf station Laan van NOI naar het Beatrixkwartier. Vooralsnog is voor de buitenruimte circa € 1,9 mln. aan investeringsmiddelen beschikbaar.

Loper Oude Centrum
Onderdeel van de aanpak buitenruimte Oude Centrum is het herinrichten van de Boekhorststraat. In 2019 staat de uitvoering gepland. De uitvoering is mede afhankelijk van andere werkzaamheden in de openbare ruimte, omdat de Boekhorststraat invloed heeft op het hoofdroutenet.

Inrichting en onderhoud buitenruimte

Wat mag het kosten (€ 1000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

  • In stand houden en verbeteren van de inrichting van de openbare ruimte.
  • Zorgen voor een schone buitenruimte.
  • Beheer en onderhoud van straten, wegen en pleinen, openbare verlichting,
  • Beheren, onderhouden en vervangen van bruggen viaducten, tunnels, kademuren inde grachten en vaarten
  • Beheer van binnenhavens en zeehavens.
  • Reguleren (tijdelijk) gebruik van de openbare ruimte.

81.417

5.703

75.714

Bruggen, viaducten en tunnels
De gemeente beheert en onderhoudt constructies (kades, bruggen, viaducten en tunnels) en installaties (beweegbare bruggen, tunneltechnische installaties, pollers en fonteinen). Naast het normale onderhoud moet een aantal constructies - ook wel kunstwerken genoemd - worden vervangen als gevolg van veranderd, intensiever en zwaarder gebruik en/of als gevolg van het overschrijden van de levensduur.

In 2017 is het MJPK3 vastgesteld met daarin de Vervangingsagenda 2018-2040 en het Uitvoeringsprogramma 2018-2021 (RIS 297826). Naast de vervangingen voor de komende jaren staat daarin ook de opgave op langere termijn om kademuren, bruggen, tunnels, viaducten in onze stad te renoveren of te vervangen. In 2019 wordt de programmering en planning van het meerjarenprogramma herijkt, op basis van de nieuw toegekende financiële middelen uit het coalitieakkoord. Daarin wordt ook de programmering van de ontkluizing van het Piet Heinplein meegenomen. De interne voorbereidingen worden daarvoor gestart.

Voor 2019 wordt nu de vervanging van de Hemsterhuisstraatbrug voorbereid. Vervanging van de overige bruggen staat vanaf 2020 en verder op de planning.

Met de grootscheepse renovatie van de Koningstunnel wordt in maart van 2019 gestart (RIS 295185).De verwachting is dat deze belangrijke tunnel medio november 2019 weer voor het verkeer open kan gaan. Na oplevering voldoet de tunnel aan de vigerende wet- en regelgeving, zijn de verouderde installaties vervangen en is het dienstgebouw uitgebreid. In 2019 wordt ongeveer € 13,7 mln. geïnvesteerd aan de renovatie.

Kades en binnenwateren
In het kader van het MJPK3 worden de kadevervangingen aan de Valkenboskade en Calandkade en 1ste haven afgerond. In 2019 starten de werkzaamheden aan de kades van de Kleine Veenkade/Van Boecopkade, Prinsessewal, Suezkade en Hooigracht. De voortgang van de projecten in het MJPK3 is afhankelijk van vergunningen, toestemmingen en aanbestedingen. Wanneer een project vertraagt, wordt geprobeerd een ander project te versnellen zodat het programma als geheel geen vertraging oploopt. Er wordt in 2019 circa € 9,8 mln. geïnvesteerd.

In het actieprogramma Binnenwater (RIS 297093) zijn verschillende acties opgenomen met drie doelen: de bekendheid van bewoners en bezoekers met het Haagse water vergroten, het recreatief en commercieel gebruik van onze grachten en vaarten verder bevorderen en het watersysteem beter ontsluiten.

Voor 2019 staat de aanleg gepland van diverse kleinschalige passantenvoorzieningen, de nautische invulling van de Petroleumhaven en het inrichten van een carrousel voor historische woonschepen aan de Calandkade.

Met het nieuwe coalitieakkoord is voor de periode 2019-2022 structureel budget beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het MJPK3 . Begin 2019 wordt een nadere planning van de uit te voeren projecten aangeboden inclusief een actualisatie van het beschikbaar gestelde budget.

Zeehavens

De gemeente zorgt voor het begeleiden van de scheepsvaart van en naar de Scheveningse haven. We wijzen ook ligplaatsen toe in de haven en het ankergebied voor de Scheveningse kust. Daarnaast zijn we verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de nautische verlichting en het beheer van drijvende steigers. Ook zorgen we ervoor dat de haven op diepte wordt gehouden.
In 2019 werken we verder mee aan innovatieve bedrijvigheid zoals de proeftuin in de Noordzee en het faciliteren van ‘fishing for litter big bags’. Bij dit laatste nemen de deelnemende vissers het zwerfvuil dat in hun netten beland mee naar land, waar het wordt ingenomen, gemonitord, afgevoerd en verwerkt.
In 2019 verwachten we ten minste twee cruiseschepen en is Scheveningen de finish van de tall ship Liberty Regatta. Verder worden de voorbereidingen getroffen voor de bouw van een nieuwe scheepvaart- en tunnelcentrale (op de locatie Scheveningen). Vanuit deze centrale vindt de bewaking en bediening plaats van de Koningstunnel, de Hubertustunnel en de Victory Boogie Woogie tunnel (RIS 299495).

Gladheidbestrijding

De gemeente heeft een inspanningsverplichting om de doorgaande wegen en fietspaden zo veel mogelijk bereikbaar te houden bij gladheid. Hiervoor is er € 1,6 mln. beschikbaar. De strooiroutes omvatten 700 kilometer grote wegen, kruispunten, viaducten, bruggen en busroutes en 600 kilometer fietsroutes. Bij het strooien ligt de prioriteit bij het mobiel houden van de hulpdiensten en het begaanbaar houden van de hoofdrijbanen, busroutes en doorgaande fietsroutes.

Inwoners kunnen net als in voorgaande jaren bij stadsboerderijen en afvalbrengstations kleine hoeveelheden strooizout ophalen om zelf hun eigen stoep begaanbaar te houden.

Planmatig wegonderhoud

In het meerjarenonderhoudsprogramma Wegonderhoud 2014-2018 (RIS 265100) zijn de doelen en prioriteiten voor het planmatig wegonderhoud geformuleerd. Eind 2018 wordt dit geactualiseerd. Het beschikbare budget (circa €16 mln.) voor plantmatig wegonderhoud wordt voornamelijk gebruikt voor het onderhouden van hoofdwegen, fietspaden en drukbelopen voetpaden.

Door het toepassen van risicofactoren wordt het beschikbare budget besteed waar dat het meest nodig is. Denk aan looproutes van senioren naar zorgvoorzieningen, verkeersintensiteit en geluidoverlast, in combinatie met de geïnspecteerde kwaliteit van de verharderingen. Het uitgangspunt daarbij is om zoveel mogelijk onderhoud tegelijk met rioolwerkzaamheden, herinrichtingen en werkzaamheden van derden uit te voeren, zoals HTM en Dunea . Dat is niet alleen financieel voordeliger, maar zorgt ook voor minder overlast omdat de straat minder vaak opengebroken hoeft te worden. Wanneer het mogelijk is, worden in het reguliere onderhoud ook kleine aanpassingen betrokken die bijvoorbeeld voortvloeien uit burgerinitiatieven. Daar waar nog geen herinrichtingen plaatsvinden, wordt alleen de kwaliteit van de verhardingen verbeterd en in stand gehouden.

Op de onderhoudsplanning van 2019 staan de Erasmusweg, de Waalsdorperweg,
de Groen van Prinstererlaan, de Hofzichtlaan en diverse locaties op de Laan van Meerdervoort. Daarnaast wordt bij een aantal van deze projecten (o.a. de Waalsdorperweg, Weteringkade, Hofzichtlaan en de Johan van Oldenbarneveldtlaan) werk met werk gecombineerd. Een bijdrage uit de reserve Werk-met-werk gaat een kwalitatieve impuls geven aan de buitenruimte.

Stadsentrees
Na de zomer van 2019 wordt er begonnen met de herinrichting van de Koekamp. Hierdoor worden de kwaliteiten van deze groene stadsentree beter en dat geldt ook voor de route voor fietsers en voetgangers in het gebied. Ook wordt eind 2019 begonnen met de aanleg van de overkluizing over de A12. Deze overkluizing vormt een groene verbinding tussen het Haagse Bos en de Koekamp. Dit verbetert meteen de fiets- en wandelverbindingen in het gebied (RIS 298517). De werkzaamheden aan de Koekamp vinden heel 2019 plaats. Als onderdeel van de bouwplannen rond de Grotiusplaats wordt ook de Haagse Loper doorgetrokken vanaf het centraal station naar de Theresiastraat. Voor de stadsentrees wordt in 2019 € 4,3 mln. geïnvesteerd.

Centrum
In 2019 wordt de herinrichting van het Paleisplein, Heulstraat, Hoogstraat afgerond.
In 2019 wordt in het kader van De Kern Bijzonder gestart met de uitvoering van de eerste twee projecten op de Hartlijn: Plaats en Kneuterdijk-Lange Voorhout. Voor de uitvoering van de projecten Oude Centrum en de kern bijzonder wordt € 7 mln. geïnvesteerd.

Leidschenveen-Ypenburg
Voor een betere bereikbaarheid van de Nieuwe Driemanspolder wordt begin 2019 gestart met de aanbesteding voor de beoogde brugverbinding en een extra wandelpad. In het derde kwartaal van 2019 starten de werkzaamheden.

Binckhorst
In de eerste helft van 2019 worden diverse kavels bouwrijp opgeleverd, zodat later dat jaar de grondoverdracht en start van de bouw kan plaatsvinden. Voor de buitenruimte worden ontwerpen gemaakt. De hele Trekvlietzone wordt in fases uitgevoerd.

Ondergrondse entree en fietsenstalling Kijkduin-Bad
De parkeergarages van het winkelcentrum en het hotel worden ondergronds ontsloten vanaf de middenberm van de kop van de Kijkduinsestraat. De entree wordt gerealiseerd in combinatie met een fietsenstalling voor ongeveer 600 fietsen (RIS 300152). Deze werkzaamheden starten in het eerste kwartaal van 2019. Voor deze activiteiten wordt er circa € 4,8 mln. geïnvesteerd waarvan € 2,7 mln. in 2019 wordt gerealiseerd.

Herinrichting Loosduinen en Mariahoeve
De buitenruimte in Loosduinen is in slechte staat en deels onveilig. Groot onderhoud is nodig. De wens om wat te doen aan de openbare ruimte van de wijken Kraayenstein, Houtwijk, Nieuw Waldeck in Loosduinen is door bewoners nadrukkelijk op de agenda gezet bij de wijkprogramma’s Loosduinen 2016-2019 (RIS 288908). Vanwege de grote betrokkenheid in dit gebied is aan de bewoners om advies gevraagd. Naar verwachting worden de werkzaamheden in Loosduinen in de loop van 2019 afgerond.

Naast het gefaseerd opknappen van deze wijken wordt komende periode ook de buitenruimte in Mariahoeve verbeterd.

Voor de ingrepen in de buitenruimte van deze wijken is een incidenteel bedrag van € 1 mln. (2020), € 3 mln. (2021) en € 6 mln. (2022) beschikbaar. Daarnaast was voor de wijk Kraayenstein al in voorgaande begrotingen € 5,7 mln. investeringsmiddelen beschikbaar waarvan € 4,7 mln. in 2019 wordt geïnvesteerd

Frederik Hendriklaan/Willem de Zwijgerlaan
De Frederik Hendriklaan, Aert van der Goesstraat en Willem de Zwijgerlaan worden opnieuw ingericht. De riolering wordt vervangen, er komt nieuwe bestrating, nieuw straatmeubilair en nieuwe straatverlichting. De gemeente doet dit samen met winkeliers, vastgoedeigenaren en omwonenden. De werkzaamheden starten in het eerste kwartaal van 2019. Uitzondering hierop vormt het gedeelte van de Fredrik Hendriklaan waar nu de tram doorheen rijdt. De herinrichting in dit deel kan pas starten op het moment dat de trambaan is opgeheven (medio 2022). In 2019 wordt naar verwachting € 3,9 mln. geïnvesteerd.

Straatreiniging
Een stad waar wordt geleefd, raakt vervuild. Daarom zet de gemeente zich dagelijks in om de stad schoon te houden. Bewoners kunnen hun steentje bijdragen door geen zwerfvuil te veroorzaken of door mee te doen aan projecten om de hoeveelheid zwerfvuil te verminderen.

Voor een schone stad werken partijen als vegen, communicatie, participatie, educatie, handhaving en de stadsdelen samen. Er wordt gewerkt volgens het uitvoeringsplan Een schone stad 2015-2020 (RIS 287720). Het doel is om ieder jaar gemiddeld een rapportcijfer 8 te scoren op schoon, waarbij in de metingen onderscheid gemaakt wordt tussen drie categorieën zwerfvuil. Het rapportcijfer wordt bepaald door de activiteiten van alle ketenpartners gezamenlijk. In totaal is hier circa € 25 mln. voor beschikbaar.

Openbare verlichting / Visie op licht
Openbare verlichting bepaalt het straatbeeld na zonsondergang. Openbare verlichting is belangrijk voor de sociale veiligheid, de leefbaarheid en de sfeer in de stad. Het is onmisbaar uit het oogpunt van verkeersveiligheid.

De komende periode gaat de gemeente verder met het toepassen van energiezuinige verlichting. Ledverlichting is hierbij de norm. In 2019 worden er circa 1.400 armaturen uitgerust met ledverlichting, o.a. aan de Escamplaan, in de Vogelwijk, Stadhouderslaan, Bierkade, Korte Voorhout, Leidsestraatweg en Westeinde. Verder voeren we ook projecten uit waarbij zowel de bovengrondse materialen als de ondergrondse kabels worden vervangen. Dit doen we onder andere aan de Erasmusweg, Laakkwartier West en Oost, Moerwijk fase 2, Rustenburg en Oostbroek. In totaal is hier circa € 8,1mln. voor beschikbaar.

In de Visie op licht (RIS 298658) staan de ambities en kaders voor de openbare verlichting. De uitwerking van de visie – het vervangen van de masten, armaturen en het ondergrondse kabelnet - wordt vertaald in een uitvoeringsplan dat de komende jaren wordt uitgevoerd. De gehele uitvoering van de visie duurt 20 jaar.

Vergunningverlening en handhaving
Naast handhaving en toezicht levert de gemeente ook op andere manieren een bijdrage aan het verbeteren van de leefbaarheid van de buitenruimte, bijvoorbeeld door het verlenen van vergunningen.

In het coalitieakkoord Stad van Kansen en Ambities is een soepeler terras -en vergunningenbeleid aangekondigd.

Openbare toiletten
De komende jaren wordt ingezet op het plaatsen van meer openbare toiletvoorzieningen die ook voor mindervaliden toegankelijk zijn. Hiervoor is structureel € 0,15 mln. per jaar beschikbaar. Er is geïnventariseerd op welke plekken in de binnenstad en Scheveningen de behoefte bestaat aan openbare en toegankelijke toiletvoorzieningen (RIS 298266). Met het beschikbare budget komen de komende jaren openbare toiletvoorzieningen in de buurt van de geïnventariseerde locaties: in de binnenstad rond het Plein en de Grote Markt en in Scheveningen op de boulevard en aan het begin van het Zwarte Pad.

Naast deze toiletten wordt ook gekeken naar mogelijkheden om het aantal openbare toiletten uit te breiden via bijvoorbeeld thematoiletten of het integreren van openbare toiletten bij (Biesieklette) fietsenstallingen. Ook wordt onderzocht of de gemeente een bijdrage kan leveren aan het toegankelijk maken van reeds bestaande inpandige voorzieningen. Denk aan de app HogeNood of de website www.ongehinderd.nl.

Vanaf 2023 wordt een structureel bedrag à € 1 mln. ter beschikking gesteld ter dekking van hogere kosten voor beheer en onderhoud voor investeringen die kwaliteit toevoegen aan de openbare ruimte (RIS 300176). Dit bedrag is  beschikbaar voor investeringen in het kader van het nieuwe coalitieakkoord (ca. € 0,75 mln.) alsook voor lopende investeringen waarvoor tot op heden onvoldoende onderhoudsbudget beschikbaar is gesteld (ca. € 0,25 mln.).

Openbaar groen en openluchtrecreatie

Wat mag het kosten (€ 1000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

Beheren en onderhouden van het openbaar groen, perken, gazons en parken.

15.113

2.061

13.052

Stadsboerderijen
De tien Haagse stadsboerderijen zijn ontmoetingsplekken voor Hagenaars van jong tot oud. Buurtbewoners en vrijwilligers worden betrokken bij de bedrijfsvoering en de activiteiten voor een aantrekkelijke leefbare omgeving. Ontmoetingen kunnen alleen plaatsvinden als de stadsboerderijen optimaal geopend zijn. In 2019 is het streven om zes dagen per week open te zijn waarbij ruim 425.000 bezoekers worden verwacht. Daarnaast worden circa 400 lessen aan basisschoolklassen over natuur en leefomgeving verzorgd en een diversiteit aan activiteiten georganiseerd. Daarbij gaat het om thema’s als voeding, afval, dierenwelzijn, leefbaarheid, natuur en duurzaamheid. De stadsboerderijen zijn ook een laagdrempelige locatie waar Hagenaars verschillende grondstoffen in kunnen leveren voor hergebruik (gebruikt vet, kleine elektrische apparaten en kleding).  In 2019 is circa € 2,1 mln. voor de stadsboerderijen beschikbaar.

Openbaar groen
Groen draagt bij aan de kwaliteit van leven. In de Agenda groen voor de stad (RIS 294705) staat het kader voor het groenbeleid van de gemeente. In 2019 wordt de tweejaarlijkse voortgangsrapportage over de Agenda groen voor de stad naar de raad gestuurd.

Straatbomen

  • Het beleid over straatbomen is opgenomen in de nota Haagse bomen (RIS 158380). In 2018 wordt deze nota geëvalueerd. De actualisatie wordt in 2019 verwacht.
  • Jaarlijks worden circa 1.100 tot 1.400 dode en zieke bomen vervangen.
  • De komende jaren wil de gemeente nog meer straatbomen in de stad. Daar waar er mogelijkheden ontstaan voor extra aanplant in de vergroeningsprojecten, zullen deze worden benut.
  • Uit de tweejaarlijkse inventarisatie van het Haagse bomenbestand blijkt opnieuw dat een groot aantal populieren versneld moet worden vervangen. In 2019 gaat het om ruim 1.000 populieren. Deze bomen vormen een veiligheidsrisico voor de omgeving en zijn niet duurzaam in stand te houden. De kosten voor het vervangen van deze populieren bedragen € 2,8 mln.

Klimaatadaptieve stad en extra groen
Daarnaast zorgen we ervoor dat klimaatadaptatie een agendapunt is in gemeentelijk beleid en programma’s. Inmiddels is in de Agenda groen voor de stad (RIS 294705), de Agenda ruimte voor de stad (RIS 295016 ) en het Gemeentelijke rioleringsplan Den Haag (RIS 289287) klimaatadaptatie opgenomen. De gemeente geeft zelf het goede voorbeeld door op plekken in de stad waar dat mogelijk is de ruimte groener te maken zodat het water beter wordt vastgehouden. In de periode 2019-2022 komt er ook extra groen door het ontstenen van de buitenruimte zodat dit een meerwaarde heeft voor klimaatadaptatie. Het streven is om tenminste 3.000 m2 per jaar te ontstenen.

Daarnaast gaan we samen met de stad op zoek naar plekken om extra bomen te planten en het groen te verbeteren. We gebruiken hiervoor het groene platform www.hethaagsegroen.nl en zetten dit ook de komende jaren door. Voor de vergroeningsambitie is in coalitieakkoord circa 2,5 mln. incidenteel per jaar beschikbaar. Hiervan is € 0,5 mln. per jaar beschikbaar voor extra reguliere onderhoud.

Grote groengebieden
Het groenonderhoud in grote groengebieden krijgt de komende jaren extra aandacht. Zo wordt in 2019 een visie op het gebruik van het Zuiderpark opgesteld, samen met het beheerplatform Vrienden van het Zuiderpark. Ook wordt in 2019 aan de hand van het plan van aanpak Visie denktank Scheveningse Bosjes en Westbroekpark inclusief waterpartij (RIS 299399) gewerkt aan quick wins en aan een beheerplan voor de Scheveningse Bosjes en het Westbroekpark.

Stedelijke ecologische verbindingszones
De nota Stedelijke ecologische verbindingszones 2008 - 2018 (RIS 159450) bevat de kaders voor het behoud en de ontwikkeling van de kwaliteit van de ecologische verbindingszones. Een geactualiseerde nota wordt in 2019 verwacht. In deze nieuwe nota staan ook de ambities van de Agenda groen voor de stad ten aanzien van biodiversiteit in de hele stad. Verder wordt in 2019 gewerkt aan inrichtings- en beheerplannen om de kwaliteit en functionaliteit van de ecozones en natuurvriendelijke oevers te verbeteren.

De groeninrichting wordt verbeterd door bijvoorbeeld natuurvriendelijke oevers aan te leggen, door exoten te bestrijden (o.a. de Japanse duizendknoop), door bloemrijke graslanden te verbeteren en de functionaliteit van ondergrondse faunapassages voor kleine (zoog)dieren te vergroten. De maatregelen hebben direct effect op de natuur. In 2019 is circa € 0,5 mln. beschikbaar.

Regionaal groen
De gemeente participeert in twee landschapstafels: Duin, Horst en Weide en Hof van Delfland. Voor beide tafels zijn uitvoeringsprogramma’s gemaakt. In 2019 en 2020 worden de volgende projecten uitgewerkt en uitgevoerd:

  • Voor het gebied Solleveld/Ockenburg (Van zee tot zweth fase2) is een visie opgesteld, die wordt dit jaar uitgewerkt in projecten (onderdeel Hof van Delfland).
  • Voor De Schenkzone wordt een ecologisch plan gemaakt dat in deze periode ook al deels wordt uitgevoerd (onderdeel Duin, Horst en Weide).
  • Het wandelnetwerk krijgt een update en een nieuwe kaart (onderdeel Duin, Horst en Weide).
  • Bij het Zwarte pad wordt de fiets- en wandelstructuur verbeterd (onderdeel Duin, Horst en Weide)

In 2019 en 2020 wordt verder gewerkt aan de oprichting van het Nationaal Park Hollandse Duinen. Naast de organisatorische inbreng worden projecten passend bij de ambities van het Nationaal Park ingezet. Voor Den Haag gaat dat om de samenwerking met Staatsbosbeheer voor de entree van de Koekamp. Als gemeentelijke bijdrage voor het regionaal groen wordt jaarlijks 0,5 mln. begroot (circa 1 euro per inwoner).

Strandbeleid
In de Strandnota (RIS 294701) zijn de uitgangspunten voor het gebruik van het strand vastgelegd. Deze moeten ervoor zorgen dat er balans is in de verschillende functionaliteiten van het strand zodat de bewoners, ondernemers, gebruikers en bezoekers optimaal van het strand kunnen genieten. Er is een uitvoeringsprogramma om de doelstellingen van het strandbeleid voor de periode 2017 - 2022 te realiseren. Het merendeel van de acties heeft een continu karakter en wordt ook voortgezet in 2019. De evaluatie jaarrondexploitatie op het strand en besluitvorming over een mogelijke uitbreiding wordt in 2019 aan de gemeenteraad voorgelegd.

Riool- en waterzuivering

Wat mag het kosten (€ 1000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

Inzameling en transport van afvalwater en hemelwater.

36.937

40.513

-3.576

De gemeente zorgt voor een doelmatige inzameling en transport van afvalwater en hemelwater om de volksgezondheid en het milieu te beschermen en om wateroverlast te voorkomen. Ook houdt de gemeente drainagesystemen in stand. Dit is vastgelegd in het Gemeentelijk rioleringsplan 2016-2020 (RIS 289287).   

Voor 2019 is de verwachting dat circa 20 kilometer riolering wordt vervangen waar circa € 19,5 mln. mee is gemoeid. De volgende projecten gaan van start in 2019: Erasmusweg, Laakkwartier Oost/West, Bezuidenhout Oost fase 2B. Projecten die doorlopen vanuit 2018 zijn de Johan van Oldenbarneveltlaan, Bakkerstraat en het resterende deel van de riolering in Duindorp. In 2019 worden de voorbereidingen gestart om in 2021 een nieuw beleidsplan te kunnen voorleggen.

We vervangen zoveel mogelijk de riolering, gelijktijdig met het uitvoeren van verschillende onderhoudswerkzaamheden en herinrichtingsplannen (werk-met-werk). Deze afstemming kan de precieze uitvoeringsplanning nog beïnvloeden.

Ook voeren we werkzaamheden uit op het gebied van onderhoud, reiniging en inspecties (waar circa
€ 15 mln. voor beschikbaar is). Het gaat daarbij om zaken als het inspecteren en reinigen van de hoofdriolering en kolken, het vervangen van rioolhuisaansluitingen en drainage en het uitvoeren van rioolrenovaties, plaatsen van pompen en installatie van onderdelen.

Daarnaast wordt per jaar circa 8 hectare aan verhardingen afgekoppeld van het riool, zoals toegezegd bij de afdoening van de motie Afkoppelen hemelwater van riool (RIS 291143).

Riolering en Waterzuivering

2019

2020

2021

2022

Baten heffingen

 40.157

 40.357

 40.557

 40.757

Overige baten

      356

      356

      356

      356

Totaal Baten

 40.513

 40.713

 40.913

 41.113

Vervangingsinvesteringen

 19.486

 19.591

 19.696

 19.796

Jaarlijkse exploitatie/onderhoud

 17.265

 17.362

 17.460

 17.562

Kapitaallasten

      186

      174

      165

      158

Totaal Lasten

 36.937

 37.127

 37.321

 37.516

Toezicht en handhaving buitenruimte

Wat mag het kosten (€ 1000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

  • Handhaving in de openbare ruimte om deze schoon, heel en veilig te houden
  • Exploitatie van het regionaal fietsendepot
  • Dierenbescherming

17.816

900

16.916

Leefbaarheidshandhaving
Handhaving in de buitenruimte heeft als doel het gedrag van mensen te beïnvloeden en daarmee een bijdrage te leveren aan de leefbaarheid van Den Haag. Een leefbare stad is belangrijk, zodat het er voor iedereen prettig wonen, werken en recreëren is. Hiervoor is ongeveer € 14 mln. beschikbaar. Het overgrote deel van dit bedrag betreft de inzet van de gemeentelijke handhavers op straat.

Wat zijn de activiteiten in 2019?

  • De gemeente start met het handhaven op de doestellingen uit de nieuwe nota Leefbaarheidshandhaving 2019-2022. Dit wordt de opvolger van de nota Doorpakken met Haagse kracht (RIS 281916) die in 2018 wordt geëvalueerd.
  • De handhavers werken daar waar de overlast het grootst is en hun inzet het meeste effect heeft. Dat betekent dat de komende jaren verder wordt gewerkt aan het toepassen en versterken van informatiegestuurd werken.
  • Er blijft aandacht voor het aanpakken van de grootste ergernissen van bewoners, ondernemers en bezoekers van Den Haag. Denk aan parkeeroverlast, rommel op straat, hondenoverlast en overlast van gestalde fietsen.
  • De samenwerking met de politie wordt voortgezet. Ook voor de komende periode ligt de operationele aansturing van de stadsdeelteams bij de politie.

De komende raadsperiode worden 25 nieuwe handhavers aangenomen. Hiervoor is een bedrag beschikbaar van € 0,4 mln. in 2019 dat oploopt naar € 1,9 mln. structureel vanaf 2022. De gefaseerde instroom van deze nieuwe handhavers start vanaf september 2018 waardoor Den Haag aan het eind van deze collegeperiode straks over 200 handhavers beschikt. De nieuwe handhavers worden ingezet binnen de stadsdelen maar ook stadsbreed, om de leefbaarheid van Den Haag te bevorderen.

Regionaal fietsdepot
Het Fietsdepot Haaglanden is een initiatief van de gemeente Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Delft en Pijnacker-Nootdorp. Het depot haalt in opdracht van de deelnemende gemeenten de gelabelde fietsen weg uit de buitenruimte. In 2018 zijn alle wegen in de bebouwde kom aangewezen als gebied waar kan worden gehandhaafd op fietsen die langer dan 28 dagen in de openbare ruimte staan gestald (RIS 299028). Op basis van het huidige beleid en de capaciteit van het Fietsdepot Haaglanden worden er in 2019 naar verwachting circa 35.000 fietsen uit de buitenruimte verwijderd.

Het Fietsdepot Haaglanden bevindt zich aan de Junostraat, een locatie die als gevolg van de herontwikkeling van de Binckhorst, vanaf 1 januari 2020 niet meer beschikbaar is. Omdat de fietsenaanpak wel wordt voortgezet, wordt in 2019 een vervangende locatie voor de opslag van jaarlijks 30.000 Haagse fietsen gezocht.

Voor het fietsdepot is € 0,6 mln. beschikbaar. Daarnaast wordt ruim € 0,2 mln. besteed aan de inzet van fietscoaches.

Dierenbescherming
De gemeente is verantwoordelijk voor het vervoer en de opvang van gevonden en gewonde (huis)dieren die vermoedelijk een eigenaar hebben. De gemeente besteedt deze wettelijke taak iedere drie jaar aan onder Haagse dierenwelzijnsorganisaties. Daarnaast zorgt de gemeente ervoor dat de zwerfkattenpopulatie in Den Haag wordt beperkt. Net als in 2017 en 2018 zullen de verschillende taken in 2019 worden uitgevoerd door het Haags Dierencentrum, de Dierenambulance Den Haag en omstreken, Dierenbescherming regio Zuidwest en Vogelasiel De Wulp. Hier is in totaal € 0,6 mln. voor beschikbaar. In 2019 wordt een nieuwe aanbesteding voor de periode 2020-2022 voorbereid

Dienstverlening bedrijven en ondernemers

Wat mag het kosten (€ 1000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

Exploitatie van de markten.

3.744

4.335

-591

De gemeente is verantwoordelijk voor het beheer en de exploitatie van de markten. In 2019 worden de verbeterplannen voor de wijkmarkten verder uitgevoerd en wordt de normalisatie van de kiosken voortgezet (RIS 283882). De twee hoog frequente private markten (Bloemenmarkt en Foodmarkt Segbroek/Goudsbloemlaan) worden in concessie verleend.

Voor wat betreft de Haags Markt wordt in 2019 een verkenning uitgevoerd of en hoe het beheer (geheel of gedeeltelijk) verzelfstandigd kan worden. Daarnaast gaat de gemeente in overleg met marktkooplieden over de droogloop Haagse Markt, een overdekking die bij slecht weer dicht kan.

Ongediertebestrijding

Wat mag het kosten (€ 1000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

Bestrijden van ongedierte.

317

0

317

De gemeente Den Haag bestrijdt kakkerlakken / ratten op basis van meldingen. De feitelijke bestrijding wordt uitbesteed aan de Haagse Milieu Services (HMS). Hierdoor blijft de verspreiding van kakkerlakken / ratten beheersbaar. Jaarlijks komen gemiddeld circa 50 meldingen binnen en is bestrijding in enkele honderden woningen noodzakelijk. In 2019 is € 0,13 mln. beschikbaar voor ongediertebestrijding.