Begroting 2019

Lokale heffingen

Kostendekkende heffingen

Kostendekkende heffingen

Kostendekkende heffingen
Voor gemeentelijke heffingen geldt de wettelijke eis van maximaal kostendekkende tarieven. In onderstaande tabellen is de kostendekking van de belangrijkste gemeentelijke heffingen voor 2019 inzichtelijk gemaakt. De kostendekkendheid wordt conform de regelgeving en jurisprudentie per verordening bepaald.

Afvalstoffenheffing

2019

Lasten (zie programma 3)

Toegerekende lasten

63.165

Kwijtscheldingen

7.250

Toegerekende overhead

3.685

Toegerekende BTW

690

Totaal toegerekende lasten afvalstoffenheffing

74.790

Baten

Opbrengst afvalstoffenheffing

62.761

Diverse baten (dividend, huur, boeten e.d.)

6.432

Totale baten

69.193

Jaartekort/onttrekking uit de egalisatievoorziening

5.597

Dekkingspercentage

92,5%

De kosten en opbrengsten worden over hele verordening van de afvalstoffenheffing huishoudelijk afval beoordeeld. Uitgangspunt is gedifferentieerde tarieven per huishoudtype, waarbij de meergezinshuishouden meer betalen, dan huishoudens met een of twee personen. Over de kostendekkendheid wordt opgemerkt dat er voor gekozen is:

  • een beperkt deel van de (compensabele) btw toe te rekenen aan de afvalstoffenheffing, dus niet alle btw-kosten;
  • de kwijtschelding ten laste te brengen van de afvalstoffenheffing;
  • het dividend HMS als bate te verrekenen met de afvalstoffenheffing (wat leidt tot een lager tarief).

Rioolheffing

2019

Lasten (zie programma 9)

Toegerekende lasten

36.907

Kwijtscheldingen

30

Toegerekende overhead

937

Toegerekende BTW

2.657

Totaal toegerekende lasten rioolheffing

40.513

Baten

Opbrengst rioolheffing

40.157

Diverse baten

356

Totale baten

40.513

Dekkingspercentage

100%

De Wet milieubeheer verplicht gemeenten om periodiek een gemeentelijk rioleringsplan (GRP) vast te stellen. Daarin moet worden aangegeven op welke plekken welke voorzieningen zijn of worden gerealiseerd, op welke wijze de gemeente inhoud geeft aan zijn zorgplichten voor afvalwater, regenwater en grondwater, hoe de afstemming is geregeld tussen de gemeente en het waterschap en wat de gevolgen voor het milieu zijn van de aanwezige voorzieningen en de in het plan aangekondigde activiteiten. Tot en met 2020 werkt de gemeente met het GRP voor de periode 2016-2020. De kosten van de invulling van de zorgtaken voor afvalwater, regenwater en grondwater en de daarmee samenhangende zorg voor het gemeentelijke rioleringsstelsel worden bekostigd uit de rioolheffing. De aanleg van nieuwe rioleringsstelsels wordt betaald uit planontwikkeling/ grondexploitatie.
De Verordening rioolheffing 2009 is gebaseerd op het uitgangspunt dat de uitgaven volledig worden gedekt uit de opbrengsten van de gemeentelijke rioolheffing.

De rioolheffing in Den Haag bestaat uit twee onderdelen: een vast eigenarentarief en een aparte heffing voor grootverbruikers van water. Als een gebruiker meer dan 500 kubieke meter leidingwater en / of grondwater loost in het riool wordt een rioolheffing grootverbruik in rekening gebracht. De eerste 500 kubieke meter is vrij, daarna wordt voor iedere volgende 500 kubieke meter afvalwater een tarief in rekening gebracht. Om te bepalen hoeveel water wordt geloosd wordt de geloosde hoeveelheid afvalwater gelijk gesteld aan het drinkwaterverbruik. Extra waterverbruik zorgt ervoor dat het rioleringsstelsel en gemalen hierop moeten worden aangepast, hetgeen extra kosten met zich meebrengt. Dit rechtvaardigt een hoger tarief. Er is geen sprake van kruissubsidiëring.

Omgevingsvergunningen

2019

Lasten (zie programma 13)

Toegerekende lasten

17.285

Toegerekende overhead

6.788

Toegerekende BTW

0

Totaal toegerekende lasten omgevingsvergunning

24.073

Baten

Opbrengst leges Omgevingsvergunningen

18.481

Inkomsten taakveld excl. heffingen

500*

Totale baten

18.981

Dekkingspercentage

78,4%

*Betreft bijdrage vanuit Veiligheidsregio Haaglanden

De kosten en opbrengsten worden over de gehele legesverordening omgevingsvergunning  beoordeeld. Opbrengsten uit de ene vergunning of activiteit kunnen worden gebruikt voor de dekking van kosten die voor een andere vergunning of activiteiten worden gemaakt (kruissubsidiëring). Om kleine bouwplannen haalbaar en betaalbaar te houden is in Den Haag met name sprake van kruissubsidiëring tussen de grote en de kleine bouwplannen.

Het papieren bouwarchief wordt gedigitaliseerd. Het eenvoudig en snel digitaal toegankelijk krijgen van documenten is noodzakelijk en verbetert de dienstverlening aan inwoners en bedrijven bij de behandeling van de vergunningsaanvragen.

Vanaf 2018 zijn maatregelen doorgevoerd om de (te) hoge stand van de voorziening bouwleges (bedoeld om jaarlijkse schommelingen op te vangen) af te bouwen, dit wordt in 2019 versterkt met een verdere tariefsverlaging. De bijstellingen worden nader toegelicht in het raadsvoorstel tot wijziging van de legesverordening omgevingsvergunning voor het jaar 2019.

Met deze maatregelen, zowel aan de kosten- als opbrengstenkant, wordt de omvang van de voorziening bouwleges de komende jaren substantieel verlaagd.

Over de kostendekkendheid wordt opgemerkt dat er voor gekozen is specifieke activiteiten buiten het kostenverhaal te houden:

  • Het aanpassen van bestemmingsplannen naar aanleiding van bouwaanvragen.
  • De kosten van (compensabele) BTW.
  • De kosten van het juridisch advies in het proces omgevingsvergunning, behalve voor de kap- en uitwegvergunning.

Het overzicht gemeentelijke tarieven bevat een totaaloverzicht van de kostendekking van de gemeentelijke heffingen.

In Den Haag zijn de leges voor een omgevingsvergunning, activiteit kappen (kapvergunning) altijd laag gehouden om de drempel om een kapvergunning aan te vragen zo laag mogelijk te houden. In het coalitieakkoord 2018-2022 ‘Den Haag, Stad van kansen en ambities’ is afgesproken dat deze leges verhoogd worden, zodat de vergunning nog zorgvuldiger getoetst kan worden (RIS299794). De leges voor de aanvraag van een kapvergunning worden daarom verhoogd. De verhoging vindt stapsgewijs plaats: € 50 in 2019, € 62,50 in 2020 en € 75 in 2021.