Begroting 2019

Onderhoud kapitaalgoederen

Wegonderhoud

Wegonderhoud

Onderhoud van de wegen is noodzakelijk om de functionaliteit en de veiligheid van de wegen te garanderen. Op grond van de ‘Haagse nota mobiliteit 2010-2020’ en de ‘Kadernota openbare ruimte’ (RIS 249315) worden nadere prioriteiten voor het wegonderhoud gesteld. Elementen uit het verkeersplan zijn onder andere het concentreren van doorgaand verkeer op hoofdroutes, het bevorderen van het fietsverkeer en het aantrekkelijker maken van lopen door de stad. Hiermee worden, nog meer dan voorheen, de prioriteiten in het wegonderhoud gelegd op de belangrijkste delen van de weginfrastructuur. In de kadernota wordt de nadruk vooral gelegd op het afstemmen van de werkzaamheden in de openbare ruimte.

In het Meerjarenonderhoudsprogramma ‘Wegonderhoud 2014-2018’ (RIS 265100) zijn de doelen en prioriteiten voor het planmatig wegonderhoud geformuleerd. Eind 2018 zal hier een actualisatie van plaatsvinden. Het beschikbare budget (circa €16 mln.) voor plantmatig wegonderhoud wordt voornamelijk gebruikt voor het onderhouden van hoofdwegen, fietspaden en drukbelopen voetpaden.

Door het toepassen van risicofactoren, zoals looproutes van senioren naar zorgvoorzieningen, verkeersintensiteit en geluidoverlast, in combinatie met de geïnspecteerde kwaliteit van de verhardingen wordt het beschikbare budget besteed waar dat het meest nodig is. Het uitgangspunt daarbij is om zoveel mogelijk onderhoud tegelijk met rioolwerkzaamheden, herinrichtingen en werkzaamheden van derden, zoals HTM en Dunea, uit te voeren (Werk-met-Werk). Dat is niet alleen financieel voordeliger, maar zorgt ook voor minder overlast omdat de straat minder vaak opengebroken hoeft te worden. Wanneer het mogelijk is, worden in het reguliere onderhoud ook kleine aanpassingen betrokken die bijvoorbeeld voortvloeien uit burgerinitiatieven. Daar waar nog geen herinrichtingen plaastvinden wordt alleen de kwaliteit van de verhardingen verbeterd en in stand gehouden.

Op de onderhoudsplanning van 2019 staan o.a. de Erasmusweg, Waalsdorperweg,
de Groen van Prinstererlaan, de Hofzichtlaan en diverse locaties op de Laan van Meerdervoort. Daarnaast worden bij een aantal van deze projecten (o.a. de Waalsdorperweg, Weteringkade, Hofzichtlaan en de Johan van Oldenbarneveldtlaan) werken gecombineerd (Werk-met-Werk). Middels een bijdrage uit de reserve Werk-met-Werk wordt een kwalitatieve impuls gegeven aan de buitenruimte.