Prestaties
Om de gemeentelijke primaire processen (opgenomen in de andere programma’s) goed te laten verlopen is een professionele bedrijfsvoering nodig. Via centraal georganiseerde bedrijfsvoeringsteams heeft Den Haag strategische kaderstelling en toetsing, advies en expertise en administratie en beheer georganiseerd, op de terreinen financiën en control, inkoop, P&O, ICT en informatievoorziening, communicatie en juridische en facilitaire dienstverlening. In de paragraaf bedrijfsvoering worden de ambities voor deze onderdelen nader toegelicht. De aansturing van de primaire processen is belegd bij de diensten. Alle leidinggevenden en de managementondersteuning binnen de gemeentelijke organisatie maken onderdeel uit van de overhead.
Het structureel begrotingssaldo 2019 kan als volgt worden gespecificeerd:
(bedragen x € 1.000,-) | |
Econ. Hoofdcategorie | Begroting 2019 |
Salarissen en sociale lasten | 222.014 |
Inhuur externen | 8.876 |
Huisvesting (m2, basiswerkplekken en HR-component medewerkers) | 62.225 |
Overige lasten | -19.764 |
Overige baten | -21.764 |
Totaal | 251.587 |
De post salarissen en sociale lasten en inhuur zijn hieronder gespecificeerd.
Salaris | Inhuur | |
Ondersteuning bestuurlijke organisatie (college, bestuurscommissies, concerntaken) | 18.767 | 0 |
Ondersteuning ambtelijke organisatie (centrale bedrijfsvoering) | 102.096 | 8.108 |
Management en ondersteuning uitvoerende organisatie-onderdelen (primair proces) | 101.151 | 768 |
222.014 | 8.876 |
De salarislasten van medewerkers van de centrale bedrijfsvoering zijn als volgt te specificeren naar de verschillende bedrijfsvoeringsdisciplines:
(bedragen x € 1.000,-) | |
Verdeling Salarissen en sociale lasten centrale bedrijfsvoering | Begroting 2019 |
Financiën en Control | 25.173 |
Personeel en Organisatie | 12.400 |
Inkoop | 3.385 |
Juridische zaken | 9.201 |
ICT | 34.454 |
Facilitaire zaken en Huisvesting | 9.472 |
DIV | 3.026 |
Directie, Staf, MO | 2.816 |
Vastgoed | 2.169 |
Totaal | 102.096 |
Sturen op Overhead
De overheadfunctie is dienstbaar aan de gemeente als geheel. Zonder overhead kan de gemeente haar taken niet uitvoeren. Tegelijkertijd is het zaak de efficiency van de overheadfunctie voortdurend te monitoren en indien nodig aan te passen. Om vorm te geven aan een voortdurende verbetering van de overheadfunctie is de gemeente van plan de overhead en de afzonderlijke componenten daarvan middels benchmarking te toetsen. Dit voeren we in 2019 uit. Daarnaast past de gemeente in 2019 het (intern) bekostigingsmodel van de bedrijfsvoering aan. Deze aanpassing leidt tot een aanzienlijke daling van het aantal (interne) facturen. Bij de implementatie worden de volgende uitgangspunten toegepast: vertrouwen, eenvoud, transparantie, behoud van juiste prikkels, voorkomen van perverse prikkels.
Toerekening overhead aan heffingen en tarieven
In de verordening Financieel beheer en beleid 2017 is opgenomen dat de overheadkosten worden doorberekend aan heffingen en tarieven via een opslagpercentage. Na afronding van de bundeling van bedrijfsvoeringsfuncties in 2018 vormen de centraal georganiseerde taken binnen het overzicht overhead een goede basis voor een algemeen geldend opslagpercentage voor centrale overhead. Dit percentage wordt berekend door deze centrale overhead te delen op de geraamde directe kosten binnen het primair proces, inclusief het management en de ondersteuning daarvan.
In 2019 is de maximale opslag van gemeentebrede overhead op de toerekening van personeelslasten aan prijzen en tarieven 38% voor binnendienstmedewerkers en 20% en voor buitendienstmedewerkers. Voor buitendienstmedewerkers geldt een andere opslag omdat zij geen gebruik maken van huisvesting en werkplekken.
Verbonden partijen
De gemeente neemt binnen de strategische kernvoorraad deel aan een zevental Verenigingen van Eigenaren (VvE’s), die als verbonden partij worden aangemerkt. De VvE’s maken jaarlijks afspraken over het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan panden.