Deelnemingen
HTM Beheer B.V.
HTM Beheer B.V
Programma 15 FinanciënDoel Beheermaatschappij van HTM Personenvervoer N.V. en HTM Railinfra B.V. Tevens beheerder van het OV-investeringsfonds Werelds Netwerk aan Zee wat met samenwerking tussen HTM en NS in 2013 tot stand is gekomen en wat nu wordt afgebouwd.
Openbaar belang Het beheer van het bedrijf dat het openbaar vervoer in de regio Haaglanden verzorgt. Voor de financiën van de gemeente is waardebehoud en rendement van het geïnvesteerd vermogen een doelstelling.
Betrokkenen Gemeente Den Haag
Bestuurlijk belang De wethouder Guernaoui vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder.
Ambt. benoemingen Na een wensen- en bedenkingenprocedure is per 1 januari 2017 de directeur bestuurlijk en juridische zaken van de gemeente Den Haag benoemd als directeur HTM Beheer.
Aandelen/stembelang De gemeente heeft 100% van de aandelen HTM Beheer in handen. HTM Beheer is op haar beurt 100% eigenaar van HTM Railinfra B.V. en 99,99· % eigenaar van HTM Personenvervoer N.V. 1 aandeel wordt gehouden door de MRDH.
Materiële risico’s n.v.t.
Financieel belang De gemeente heeft € 42,091 mln. beschikbaar gesteld aan gestort kapitaal.
Ontwikkelingen De formele gunning van de onderhandse busconcessie voor de periode eind 2019-eind 2034 van MRDH aan HTM personenvervoer heeft op 11 april 2018 plaatsgevonden.De beoogde planning was om de holdingmaatschappij HTM Beheer in 2017 te ontbinden, het gevolg hiervan is dat de gemeente Den Haag direct aandeelhouder wordt van HTM Personenvervoer. De ontbinding van HTM Beheer heeft in 2017 nog niet plaatsgevonden en de planning is dat deze ontbinding begin 2019 is afgerond. Het kost meer tijd om met name de eventuele fiscale consequenties goed in beeld brengen en zorg te dragen dat de ontbinding van HTM Beheer verder geen nadelige gevolgen voor de uitvoering van het OV heeft. Verder wordt de visie ‘OV-Schaalsprong’ de komende jaren uitgewerkt.
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
Programma 15 FinanciënDoel De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecificeerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De strategie van de bank is gericht op het behouden van substantiële marktaandelen in het Nederlands maatschappelijk domein en het handhaven van een excellente kredietwaardigheid (Tripple A). Daarnaast streeft zij naar een redelijk rendement voor haar aandeelhouders. De BNG biedt financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer,advisering en elektronisch bankieren. Daarnaast neemt zij deel aan projecten in de vorm van publiek private samenwerking (PPS).
Betrokkenen De bank is een structuurvennootschap. De Staat is houder van de helft
van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap.
Openbaar belang Bank voor de publieke sector.
Bestuurlijk belang De wethouder Guernaoui vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder.Aandelen belang De gemeente Den Haag bezit 1.275.456 aandelen (2,3% van het totaal).
Ambt. benoemingen Geen ambtelijke benoemingen.Financieel belang Ieder jaar wordt door de bank dividend uitgekeerd. Over het jaar 2017 was dit € 147,3 mln, zijnde 25% van de nettowinst. In 2017 heeft Den Haag € 3,3 mln. dividend ontvangen.
Materiële risico’s N.v.t.
Ontwikkeling Met ingang van 1 januari 2018 dient BNG Bank haar balans en resultatenrekening te rapporteren conform de nieuwe standaard voor financiële instrumenten (IFRS 9). Op basis van de huidige inzichten zal de overgang naar de beginbalans conform de nieuwe standaard leiden tot een daling van het eigen vermogen van ongeveer € 270 mln., vooral veroorzaakt door aanpassingen in het kader van hedge accounting. Ruim € 170 mln. betreft een daling van de cashflow hedge reserve. Omdat deze reserve geen onderdeel uitmaakt van het Tier 1-vermogen, zijn de effecten voor de Tier 1-ratio en de leverage ratio relatief beperkt. Het renteresultaat zal in boekjaar 2018 naar verwachting uitkomen binnen een bandbreedte van € 390 tot € 440 mln. Een betrouwbare verwachting van de ongerealiseerde resultaten binnen het resultaat financiële transacties is niet te geven als gevolg van de onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten. De bank acht het daarom niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2018.N.V. Dunea
N.V. Dunea
Programma 15 FinanciënDoel Voorzien in de behoefte van drinkwater en industriewater zowel binnen als
buiten het distributiegebied. Daarbij moet Dunea voldoen aan de eisen van verantwoord natuurbeheer van het toevertrouwde duingebied met inachtneming van de eisen van een verantwoorde waterwinning. Tevens beheert Dunea andere onderdelen van de waterketen zoals riolering en afvalwaterzuivering zowel binnen als buiten het distributiegebied.
Openbaar belang Drinkwatervoorziening.
Betrokkenen De aandeelhouders van Dunea zijn de 18 gemeenten in het verzorgingsgebied. Naast de gemeente Den Haag (39,87%) zijn dit onder andere Leiden (10%) en Zoetermeer (9,4%). Een keer per vijf jaar zal worden nagegaan of de verdeling van geplaatste aandelen in het kapitaal van Dunea overeenstemt met de verhouding van de inwoneraantallen van de gemeenten.
Bestuurlijk belang De wethouder Guernaoui vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder.
Ambt. benoemingen Geen ambtelijke benoemingen.
Aandelen belang 39,87%
Materiële risico’s Geen
Financieel belang Conform statuten keert Dunea geen dividend uit
Ontwikkelingen In 2018 is door Dunea overgestapt op een nieuwe tariefstructuur gebaseerd op de kosten die Dunea maakt. De nieuwe tariefstructuur wordt ingevoerd na advies aan alle drinkwaterbedrijven van de ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) en de ACM (Autoriteit Consument en Markt). Het kostprijsmodel zorgt er voor dat de tarieven transparanter zijn.N.V. Eneco
N.V. Eneco
Programma 15 FinanciënDoel Het op betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde wijze leveren van duurzame energie en daaraan gerelateerde innovatieve producten en diensten aan particuliere en zakelijke klanten.
Openbaar belang Het beheer van een energiebedrijf dat onder andere eigenaar is van de Haagse warmtenetten. Voor de financiën van de gemeente is waarde-behoud rendement van het geïnvesteerd vermogen een doelstelling.
Betrokkenen De aandeelhouders van het energiebedrijf zijn 53 gemeenten. De gemeente Den Haag bezit 16,55% van de aandelen. Rotterdam heeft 31,69% en Dordrecht 9,05% van de aandelen in bezit.
Bestuurlijk belang De wethouder Guernaoui vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder.
Ambt. benoemingen N.v.t.
Aandelen/stembelang 16.55%
Materiële risico’s Geen.
Financieel belang Er wordt jaarlijks dividend uitgekeerd.
Ontwikkelingen Na de gemeenteraadsverkiezingen is het percentage van verkopende aandeelhouders gestegen naar 91%, inclusief de gemeente Den Haag. Gezamenlijk met de onderneming wordt een zorgvuldig verkoopproces voorbereid. In het coalitieakkoord is opgenomen dat de eisen die aan de verkoper worden gesteld randvoorwaardelijk zijn voor de verkoop. Deze partij moet duurzaamheid en de energietransitie voldoende in de bestaande organisatie hebben geborgd en dit beleid in de toekomst verder doorzetten als eigenaar van Eneco. Een definitief besluit over de verkoop van de Haagse aandelen zal worden voorgelegd aan de gemeenteraad.N.V. Haagse Milieu Services (N.V. HMS)
N.V. Haagse Milieu Services (HMS)
Programma 15 Financiën
Doel Een efficiënte en op een kwalitatief hoogwaardig resultaat gerichte
uitvoering van reinigingstaken. Deze reinigingstaken zijn het gevolg van of houden verband met publieke regelgeving evenals op contractuele basis in het algemeen belang. Onder deze reinigingstaken worden verstaan:
a) inzameling, overslag en het transport binnen het grondgebied van de gemeente Den Haag;
b) verlening van andere diensten op het gebied van reiniging en het verrichten van aanvullende activiteiten.
Dit alles dient te gebeuren op basis van afgestemde bedrijfsvoering en tegen structureel zo laag mogelijke kosten.
Openbaar belang Afvalinzameling- en verwerking.Betrokkenen De gemeente Den Haag is opdrachtgever van de vennootschap.
Bestuurlijk belang De wethouder Guernaoui vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder.
Ambt. benoemingen Geen ambtelijke benoemingen.
Aandelen belang Gemeente Den Haag is 100% aandeelhouder en in het bezit van het enige prioriteitsaandeel.
Materiële risico’s N.v.t.
Financieel belang De gemeente deelt voor 50% in de winst van de NV. De overige 50% gaat naar Van Gansewinkel N.V. (voorheen N.V. AVR Van Gansewinkel). Bij hoger dan 10% rendement is een verdeling afgesproken van 25% Renewi en 75% Gemeente Den Haag.
Ontwikkelingen Ook in 2018 zal HMS een actieve rol hebben in het project ondergrondse inzameling. De verwachting is dat er in 2018 een 650-tal nieuwe oracs geplaatst zullen worden. Naast het plaatsen van nieuwe oracs zullen oude containers vervangen worden. Om de bijplaatsingen bij oracs effectiever te kunnen opruimen is HMS in 2016 gestart om op de inzameldagen bij elke orac vuil te verwijderen. In 2017 is deze activiteit, door een toename in het aantal oracs, uitgebreid naar een achttal busjes en medewerkers. Door de inzet van deze busjes en medewerkers kan HMS dagelijks de halve stad bedienen en wordt de andere helft door het Haags Werkbedrijf (HWB) gedaan. Het HWB heeft echter aangegeven deze activiteiten niet meer te kunnen uitvoeren waardoor HMS in 29018 een uitbreiding van aar activiteiten krijgt. HMS heeft in 2017 data vergaard over de vulgraden van een aantal oracs door deze uit te rusten met een sensor. Door het verzamelen van deze data heeft HMS eind 2017 een business case gepresenteerd aan haar opdrachtgever om volledig over te gaan op dynamisch inzamelen. Deze presentatie is positief ontvangen en de verwachting is dat in 2018 duidelijkheid komt of HMS volledig overgaat tot dynamisch inzamelen van haar oracs. Evenals in voorgaande jaren zal veel aandacht worden besteed aan het continu opleiden e ontwikkelen van de medewerkers.N.V. Stadsherstel Den Haag en Omgeving
N.V. Stadsherstel Den Haag en Omgeving
Programma: 15 Financiën
Doel Het behouden en restaureren van monumentale panden. Na bouwkundig herstel vindt functieherstel plaats door het monument een passende bestemming te geven. De gerestaureerde panden worden door Stadsherstel marktconform verhuurd en in een enkel geval verkocht. Daarnaast behoort de bevordering van monumentenzorg in het algemeen tot de doelstellingen.
Openbaar belang Behouden en restaureren van monumentale panden.
Betrokkenen Gemeente(n), banken, verzekeringsbedrijven, institutionele belegger en bouwbedrijven.
Bestuurlijk belang De wethouder Guernaoui vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder.
Ambt. Benoemingen Geen ambtelijke benoemingen.
Aandelen belang Gemeente Den Haag houdt 79.655 certificaten van aandelen. Dit vertaalt zich in 22,0% aandelenbelang.
Materiële risico’s N.v.t.
Financieel belang Jaarlijks wordt maximaal 5% dividend uitgekeerd. De rest van de winst wordt toegevoegd aan het eigen vermogen van de vennootschap.Ontwikkelingen: Op basis van een strategisch plan ingezet in 2017 heeft Stadsherstel als belangrijkste doelstelling om binnen de komende 4 jaar verder te groeien van 205 naar 300 eenheden (woningen, winkels, kantoren, bedrijfsruimten). Hier wordt invulling aan gegeven door aankopen en mogelijke herontwikkeling van het binnengebied achter het voormalige schoolgebouw. Tevens zal Stadsherstel meer naar buiten treden om haar maatschappelijk draagvlak te vergroten.
N.V. Stedin Holding
Stedin Holding N.V
Programma 15 FinanciënDoel Het verzorgen van veilig en betrouwbaar transport van gas en elektriciteit naar huishoudens en bedrijven en het beheer, aanleggen, aansluiten en toekomstbestendig maken van de elektriciteits- en gasnetten, waarbij deze betaalbaar en betrouwbaar moet blijven. Voor de financiën van de gemeente Den Haag is waarde-behoud en rendement van het geïnvesteerd vermogen een doelstelling.
Openbaar belang Veilig aansluiten, beheer, aanleggen en toekomstbestendig maken van elektriciteits- en gasnetten en verzorgen van betrouwbaar transport van gas en elektriciteit naar huishoudens en bedrijven.
Betrokkenen De aandeelhouders zijn 53 gemeenten, waaronder Den Haag ( 16,55% van de aandelen), Rotterdam (31,69% van de aandelen) en Dordrecht (9,05% van de aandelen).
Bestuurlijk belang De wethouder Guernaoui vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder.
Ambt. benoemingen N.v.t.
Aandelen/stembelang 16,55%
Materiële risico’s Geen
Financieel belang Conform het vigerend dividendbeleid wordt 50% van de nettowinst ter beschikking gesteld aan de aandeelhouders voor uitkering als dividend. Er wordt jaarlijks dividend uitgekeerd. Het dividend van Stedin is mede afhankelijk van de regulering van de ACM (Autoriteit Consument en Markt). Deze regulering bepaalt hoe hoog de inkomsten van de energienetbeheerders mogen zijn. In 2017 is een nieuwe reguleringsperiode van vijf jaar ingegaan. Het dividend over 2018 zal in 2019 aan de gemeente worden uitgekeerd.
Ontwikkelingen De visie van Stedin voor de komende jaren is het mogelijk maken van de energietransitie door focus op de kerntaken voor (toekomstig) netbeheer met excellente dienstverlening naar klanten. Deze visie is vertaald in een strategie met drie speerpunten, nl. beter netbeheer, de energietransitie mogelijk maken en een duurzame bedrijfsvoering. Stedin zal zich de komende tijd richten op betrouwbare, betaalbare, veilige en duurzame energie voor de klant. Stedin zal zich focussen op het versnellen van het verbeteren van de dienstverlening aan klanten en het verlagen van kosten om de energietransitie mogelijk te maken. Hierbij speelt innovatie en samenwerken met partners een belangrijke rol.Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Innovation Quarter BV (ROM)
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij InnovationQuarter BV (ROM)
Programma 11 EconomieDoel Het stimuleren van de economische ontwikkeling in de regio Zuid-Holland en hiermee het versterken van de positie en de internationale concurrentiekracht van Zuid-Holland en Nederland.
Openbaar Belang Het stimuleren van de economische ontwikkeling in de regio Zuid-Holland en hiermee het versterken van de positie en de internationale concurrentiekracht van Zuid-Holland en Nederland.
Betrokkenen Naast de gemeente Den Haag zijn de gemeentes Rotterdam, Delft, Leiden en Westland, het Ministerie van Economische Zaken, de provincie Zuid-Holland, de TU Delft Holding B.V., Libertatis Ergo Holding B.V., Erasmus MC, Academisch Ziekenhuis Leiden, Stichting Holdingsfonds Economische Investeringen Den Haag.
Bestuurlijk belang De gemeente is als aandeelhouder bestuurlijk vertegenwoordigd op de jaarlijkse vergadering van aandeelhouders. De wethouder Bruines is inhoudelijk verantwoordelijk. Het aandeelhouderschap is in handen van wethouder Guernaoui.Ambt. benoeming N.v.t.
Aandelen/stembelang 0,82%
Materiële risico’s GeenFinancieel belang Aansprakelijkheid naar rato van inbreng op basis van“1 aandeel 1 stem”. De kapitaalstorting bedraagt € 0,4 mln. voor de gemeente Den Haag. Eventuele overschrijdingen tot € 0,1 mln. worden naar rato opgevangen door de participerende partijen.
Ontwikkelingen IQ heeft namens de gemeente Den Haag, Rotterdam, provincie en ministerie van economische zaken vanaf dit jaar aanvullend de opdracht gekregen tot het voeren van de Roadmap Next Economy. In juli 2018 is het werkplan afgerond en het projectteam is inmiddels aan de slag. Onze bijdrage aan de roadmap is € 0,2 mln. op jaarbasis. Deze opdracht is naast de reguliere opdracht aan IQ en wordt apart verstrekt en verantwoord aan de gemeente omdat het een kleinere groep opdrachtgevers betreft dan voor IQ het geval is.
United Fish Auctions N.V.
United Fish Auctions N.V. (UFA)
Programma: 15 Financiën
Doel Behoud van de visafslag Scheveningen.
Openbaar belang Instandhouding Visafaslag Scheveningen.
Betrokkenen Naast Gemeente Den Haag is ook Gemeente Goeree-Overflakkee aandeelhouder van N.V. United Fish Auctions. De aandelen van Gemeente Noord-Beveland zijn door de vennootschap ingekocht.
Bestuurlijk belang De wethouder Guernaoui vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder. Van de vijf leden van de Raad van Commissarissen, worden er twee benoemd op bindende voordracht van de gemeente Den Haag. Het betreft hier echter geen leden van het college van B&W.
Ambt. Benoemingen Geen ambtelijke benoemingen.
Aandelen belang Gemeente Den Haag is in het bezit van 34% van de gewone aandelen UFA en Gemeente Goeree-Overflakkee heeft 63%. Daarnaast heeft Den Haag, net zoals Gemeente Goeree-Overflakkee één prioriteitsaandeel. Deze prioriteitsaandelen dienen ervoor om te waarborgen, dat beide gemeenten een gelijke invloed op de UFA hebben en alle belangrijke besluiten alleen met instemming van beide prioriteitsaandeelhouders kunnen worden genomen.
Materiële risico’s N.v.t.
Financieel belang Het door de gemeente gestorte kapitaal betreft € 1,2 mln.
Ontwikkelingen: De verwachting is dat de herontwikkeling van het Noordelijk Havenhoofd Scheveningen in 2019 definitieve vormen gaat aannemen. Voor UFA betekent dit renovatie met een verbrede kade en uitbreiding van het gebouw van de visafslag Scheveningen.
Gemeenschappelijke Regelingen
Bedrijvenschap Harnaschpolder
Bedrijvenschap Harnaschpolder
Programma 11 EconomieDoel Het ontwikkelen van 80 ha. bruto bedrijventerrein voor standaard en hoogwaardige bedrijven.
Openbaar Belang Het ontwikkelen en exploiteren van bedrijventerreinen. Harnaschpolder vervult een belangrijke functie voor Haagse bedrijven die hun activiteiten willen uitbreiden -en dat niet kunnen op hun huidige locatie- of zijn gevestigd op te herstructureren of transformeren (binnen-) stedelijke bedrijventerreinen. De hoofdactiviteiten om dit te realiseren bestaan uit de verwerving van gronden, het bouw- en woonrijp maken hiervan en de uitgifte van deze gronden aan bedrijven.Betrokkenen De gemeenten Den Haag en Midden-Delfland.
Bestuurlijk belang Het algemeen bestuur telt zes leden (drie leden per gemeente), dit betreft de wethouders Guernaoui, de Mos en Bruines. Zowel de Haagse leden als de leden van Midden-Delfland van het algemeen bestuur zijn afkomstig uit het college. Het dagelijks bestuur wordt gekozen uit het Algemeen Bestuur en bestaat uit drie leden; hiertoe zijn twee wethouders van de gemeente Den Haag en een van Midden-Delfland benoemd. Besluitvorming AB en DB op basis van unanimiteit.
Ambt. benoeming Directeur wordt benoemd op voordracht van Den Haag; huidige directeur :
Directeur IDC Den Haag.
Aandelen/stembelang De gemeenschappelijke regeling heeft geen aandelen.Materiële risico’s Ter dekking van de negatieve saldi op de grondexploitaties heeft de gemeente een tweetal voorzieningen gevormd.
Financieel belang Positieve of negatieve eindsaldi op de grondexploitaties worden verdeeld tussen de twee gemeenten, waarbij Den Haag aansprakelijk is voor 85% van het positieve / negatieve saldo.
Ontwikkelingen Voor de periode 2019-2022 wordt een aanzienlijke stijging van gronduitgifte verwacht, mede vanwege de ruime belangstelling voor dit centraal gelegen terrein. De actuele grondexploitatie heeft een looptijd t/m 2023.GGD Haaglanden
Gemeenschappelijke regeling GGD en VT Haaglanden
Programma 8 Zorg, Welzijn, Jeugd en VolksgezondheidDoel VT: Het in samenwerking met collega-instellingen aantoonbaar voorkomen en stoppen van huiselijk geweld en kindermishandeling en zorgdragen voor herstel van schade bij de direct betrokkenen.
GGD: Het bewaken, bevorderen en beschermen van de gezondheid van de inwoners van de regio Haaglanden met producten en diensten die helpen gezond op te groeien en op te voeden, gezonder te leven en langer gezond te blijven.
Openbaar Belang De GGD & VT Haaglanden voeren in het kader van o.a.de Wet Publieke Gezondheid cq Wet Maatschappelijke Ondersteuning activiteiten op het gebied van huiselijk geweld, gezondheidsbevordering, gezondheidsonderzoeken, infectieziektebestrijding en hygiëne.
Betrokkenen De besturen van de gemeenten Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Bestuurlijk belang De wethouder Parbhudayal is lid van het Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur.
Ambt. Benoemingen De Directeur Publieke Gezondheid Haaglanden geeft leiding aan de GGD onder verantwoordelijkheid van het Algemeen Bestuur.Aandelen belang n.v.t.
Materiële risico’s n.v.t.
Financieel belang De bijdrage van de gemeente Den Haag bedraag € 13,49 mln.Ontwikkelingen Per 1 januari 2018 is de gemeenschappelijke regeling herijkt. Het huiselijk geweld meldpunt “Veilig Thuis” is ondergebracht in de gemeenschappelijke regeling GGD & VT Haaglanden. De uitvoeringsorganisatie was en is onderdeel van de gemeente Den Haag.
Met de introductie van een dienstverleningsovereenkomst tussen het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regeling en de gemeente Den Haag wordt gezorgd dat helder is onder welke condities de gemeente Den Haag diensten levert en wat de regio mag verwachten. In de gemeenschappelijke regeling is het onderscheid tussen de rol van Directeur Publieke Gezondheid en directeur uitvoeringsorganisatie GGD en die van VT verhelderd.Industrieschap Plaspoelpolder (IPP)
Industrieschap de Plaspoelpolder (IPP) (Rijswijk)
Programma 11 Economie
Doel Het ontwikkelen en exploiteren van bedrijventerreinen
Betrokkenen Gemeenten Den Haag en Rijswijk
Vestigingsplaats RijswijkOpenbaar Belang Het ontwikkelen en exploiteren van bedrijventerreinen.
Bestuurlijk belang Het algemeen bestuur bestaat uit 7 leden van wie 3 uit Den Haag: wethouders Guernaoui, de Mos en Bruines. Het dagelijks bestuur bestaat uit 3 leden van wie 1 uit Den Haag: wethouder de Mos. Wethouder Bruines is plaatsvervangend lid van het dagelijks bestuur. Het voorzitterschap van het algemeen en dagelijks bestuur wisselt jaarlijks per 1 juli. De gemeente Den Haag is hiermee rechtstreeks bestuurlijk vertegenwoordigd in het dagelijks en algemeen bestuur van het IPP. De gemeenteraad wordt in de gelegenheid gesteld zienswijzen kenbaar te maken op begrotingen en begrotingswijzigingen en ontvangt de jaarstukken en halfjaarrapportage ter kennisname.
Ambt. benoeming de heer C. Boele (directeur IDC), directie namens Den Haag.
Aandelen/stembelang De gemeenschappelijke regeling heeft geen aandelen.
Financieel belang Den Haag participeert voor 50% risicodragend in de exploitaties van het IPP.
Materiële risico’s Het IPP heeft een eigen financiële reserve waarbinnen de risico’s worden opgevangen, waardoor Den Haag tot op heden geen voorzieningen heeft hoeven treffen ter afdekking van tekorten.Ontwikkelingen Het IPP nadert de komende jaren de voltooiing van haar huidige opgaven: de projecten N-Kavel en Treubstraat. Op dit moment wordt er door het IPP in breder regionaal verband al gekeken naar de toekomstige opgaven op het gebied van de realisatie en herstructurering van bedrijventerreinen. In vervolg op het bepalen van de toekomstige opgave, wordt verkend op welke wijze de opgave het beste gerealiseerd kan worden. De voorbereiding van het liquidatieproces lijkt het juiste moment om te onderzoeken of een nieuw regionaal vehikel dat risicodragend investeert in de ontwikkeling en/of herstructurering van bedrijventerreinen wenselijk en haalbaar is.
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Programma 2 College en BestuurDoel De Metropoolregio (MRDH) heeft tot taak, met inachtneming van hetgeen bij wet en in deze regeling is bepaald, het bevorderen van de samenwerking tussen de gemeenten met het oog op een voorspoedige ontwikkeling in het gebied en het beheer van de aan de regio toevertrouwde voorzieningen.
Openbaar belang Verbeteren van de bereikbaarheid en versterken van de concurrentiepositie ten behoeve van huidige en toekomstige werkgelegenheid.
Betrokkenen MRDH is een gemeenschappelijke regeling van 23 gemeenten.
Bestuurlijk belang De burgemeesters van Den Haag en Rotterdam zijn voorzitter. De wethouders met de portefeuilles economie en verkeer zijn lid van de bestuurscommissies Economisch Vestigingsklimaat en Vervoersautoriteit. Burgemeester, wethouder verkeer en een derde door de raad te benoemen wethouder zijn lid van het algemeen bestuur. Raadsleden zijn lid van de adviescommissies en van de rekeningencommissie.Ambt. benoemingen Geen.
Aandelen/stembelang De gemeente Den Haag heeft een stem aandeel van 39/200 in het Algemeen Bestuur van de MRDH.
Materiële risico’s Het algemeen bestuur heeft op 9 december 2015 besloten dat de benodigde weerstandscapaciteit wordt gevormd, te weten € 0,1 mln. voor de eerste vier jaar. Ultimo 2017 bedraagt deze ook € 0,1 mln. (concept-jaarrekening 2017). Uit deze rekening 2017 blijken de volgende kengetallen:- Netto schuldquote 97,4%
- Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen 0,0%
- Solvabiliteitsratio 0,5%
- Structurele exploitatieruimte -0,8%De schuldquotes worden sterk beïnvloed door de aanwezige fondsen (met name BDU Verkeer en Vervoer), welke als (conform de BBV) vlottende schulden worden beschouwd. De reserves en fondsen bedragen eind 2017 € 220,6 mln. Het balanstotaal bedraagt € 568,6 mln.
Financieel belang De inwonerbijdrage bedraagt voor 2019 € 2,58 en wordt gedekt binnen programma 2. College en Bestuur.
Ontwikkelingen De metropoolregio heeft de potentie om een sterke Europese topregio te worden. Om dat doel te bereiken is een groot aantal initiatieven genomen. De belangrijkste daarvan zijn het Regionale Investeringsprogramma en de Roadmap Next Economy die samen met de gemeenten en de provincie worden ontwikkeld, en de Uitvoeringsagenda Bereikbaarheid. De Roadmap Next Economy wordt vanaf 2018 uitgevoerd door IQ. De ontwikkeling van de kenniseconomie wordt onder meer ondersteund door de ontwikkeling van het Central Innovation District. Een goede internationale en regionale bereikbaarheid zoals de Schaalsprong OV is cruciaal voor het economisch vestigingsklimaat en een goed functionerende arbeidsmarkt.Deze en andere voornemens zijn opgenomen in de begroting en het werkplan van de MRDH voor 2019 waarover de gemeenteraad in mei van dit jaar zijn zienswijze heeft vastgesteld (RIS299534).
Het algemeen bestuur heeft eind 2017 na ontvangen zienswijzen van de gemeenteraden (RIS 298236) zijn reactie op de tussenevaluatie vastgesteld. De hierin aangekondigde maatregelen worden in 2018 doorgevoerd.De regiomonitor voor het economisch vestigingsklimaat en de bereikbaarheid is ook in 2017 herhaald. De regiomonitor wordt gezamenlijk met de provincie uitgevoerd.
Omgevingsdienst Haaglanden
Omgevingsdienst Haaglanden
Programma: 3 Duurzaamheid, Milieu en EnergietransitieDoel: De omgevingsdienst Haaglanden is verantwoordelijk voor de vergunningverlening, toezicht en handhaving op milieugebied en de specialistische advisering op het gebied van milieu en Ruimtelijke Ordening voor negen Haaglanden gemeenten en de provincie Zuid-Holland.
Betrokken: De gemeenten Delft, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker, Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer en de provincie Zuid-Holland.
Vestigingsplaats Zuid-Hollandplein 1, 2596 AW Den Haag
Openbaar belang: Bescherming van mens en natuur tegen schade; uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving.
Financieel belang: De gemeente Den Haag heeft voor 27% stembelang in het Algemeen Bestuur. Hiermee heeft de gemeente Den Haag een financieel belang van 27% in de eventuele exploitatie, tekorten en overschotten.
Bestuurlijk belang: Het dagelijks bestuur bestaat uit vijf leden, waarvan de wethouder van Tongeren uit de gemeente Den Haag. Het algemeen bestuur bestaat uit 13 leden waarvan twee leden uit Den Haag te weten wethouder van Tongeren en wethouder de Mos.
Materiële risico’s Het weerstandsvermogen is (maximaal van) 5% van de bij begroting geraamde structurele exploitatielasten. De deelnemers zijn financieel verantwoordelijk voor de risico’s die de 5% overstijgen.
Ontwikkelingen: 1. Door een wijziging in de landelijke wetgeving worden de meeste asbestaken milieu gerelateerd. De taak is toegevoegd aan het basistakenpakket van de omgevingsdienst. Dit betekent dat de asbestaken overgaan van bouwen (DSO) naar de ODH. De ODH verwacht dat als gevolg van de (landelijke) harmonisatie van de uitvoering de gemeentelijke deelnemersbijdrage (mogelijk) verhoogt moet worden.2. In het Koersplan ODH 2017-2020 is het voornemen vastgelegd dat de ODH de vergunningverlening, toezicht en handhavingstaken gaat aanbieden aan de deelnemers die behoren bij de Omgevingswet (verbreding takenpakket met o.a. bouwtaken). Dit voornemen wordt in 2019 uitgewerkt.
Regionaal Inkoopbureau H10
egionaal Inkoopbureau H10
Programma 8 Zorg, Welzijn, Jeugd en VolksgezondheidDoel Uitvoeringsorganisatie van jeugdhulp. Behulpzaam bij inkopen van Jeugdhulp bij zorgaanbieders, bij controle en afwikkeling van declaraties, bij verstrekken voorschotten door gemeenten aan zorgaanbieders, ramingen per gemeente van zorgkosten etc. Alle betalingen aan Zorgaanbieders geschieden door de gemeenten zelf en de gemeenten gaan zelfstandig contracten aan met derden.
Openbaar belang De regeling behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken op taakonderdelen binnen het sociaal domein.
Betrokkenen De gemeenten Den Haag, Rijswijk, Zoetermeer, Delft, Pijnacker-Nootdorp, Voorburg-Leidschendam, Wassenaar, Voorschoten, Midden-Delfland en Westland
Bestuurlijk belang Wethouder Parbhudayal is voorzitter van het driehoofdig bestuur. Besluiten worden genomen op basis van een gewogen stemverhouding.
Ambt. benoemingen Geen
Aandelen/stembelang Het aantal stemmen dat een lid in de vergadering kan uitbrengen, wordt bepaald door het aantal inwoners van de gemeente(n) door wiens college(s) van burgemeester en wethouders hij is aangewezen.
Materiële risico’s Geen
Financieel belang Jaarlijks wordt circa 50 procent van de kosten (naar rato van inwonersaantal) van het inkoopbureau H10 door Den Haag vergoed. De kosten 2019 bedragen € 1.272.228.Ontwikkelingen In 2018 wordt de bestuurlijke besluitvorming in gang gezet om de gemeenschappelijke regeling te verlengen met maximaal twee jaar tot eind 2020.
Veiligheidsregio Haaglanden
Veiligheidsregio Haaglanden
Programma 4 Openbare orde en veiligheid
Doel Het bevorderen van goede samenwerking tussen de hulpdiensten, gemeenten
en andere partners in de regio op het gebied van crisisbeheersing.
Openbaar belang Het bevorderen van goede samenwerking tussen de hulpdiensten, gemeenten
en andere partners in de regio op het gebied van crisisbeheersing.Het voorkomen, beperken en bestrijden van brand en gevaar voor mensen en dieren. Het toezicht houden op het strand en het redden van baders in nood en het beheer van strandposten.
Betrokkenen De besturen van de gemeenten Delft, Den Haag, Leidschendam- Voorburg, Midden Delfland, Pijnacker- Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Bestuurlijk belang Het voorzitterschap van het dagelijks en algemeen bestuur is
opgedragen aan de burgemeester van Den Haag. Tijdens crises en
rampen die de gemeentelijke grenzen overschrijden kan de
burgemeester van Den Haag besluiten als voorzitter van de
veiligheidsregio het opperbevel aan zich te trekken.
Aandelen/stembelang Er is sprake van een gewogen stemverhouding. Het nemen van besluiten door het algemeen bestuur vindt plaats volgens de volgende
stemverdeling:
gemeenten < 30.000 inwoners: 1 stem;gemeenten > 30.000 tot 90.000 inwoners: 2 stemmen;
gemeenten > 90.000 tot 150.000 inwoners: 3 stemmen;
gemeenten > 150.000 tot 300.000 inwoners: 4 stemmen;
gemeenten > 300.000 inwoners: 5 stemmen.Materiële risico’s De incidentele risico’s bestaan uit de transitie landelijke meldkamerorganisatie en het (2e) loopbaanbeleid en bedragen in totaal
€ 0,542 mln. De structurele risico’s bedragen in totaal € 0,905 mln. en bestaan uit de ontwikkelingen vrije instroom vrijwilligers, wet normering rechtspositie ambtenaren, aansprakelijkheid dienstverlening, terrorismegevolgbestrijding en het werkgeversrisico WGA/WW. In totaal gaat het om € 1,447 mln..
Het weerstandsvermogen is € 1,458 mln. en is derhalve voldoende.Financieel belang De bijdrage van de gemeente Den Haag aan de Veiligheidsregio Haaglanden voor de taken Brandweer en Rampenbestrijding en Strandveiligheid is voor 2019 begroot op € 45,289 mln. Dit is inclusief de bijdrage vanuit de dienst DSO, voor advisering in het kader van bouwvergunningen.
Ontwikkelingen Gemeentelijke crisisbeheersing
Sinds oktober 2010 zijn de gemeenten onderdeel van de regionale, multidisciplinaire crisisorganisatie. De gemeentelijke processen zijn sindsdien zoveel mogelijk geüniformeerd, waardoor de negen gemeenten in Haaglanden als één oranje kolom aangesloten zijn op de regionale multidisciplinaire crisisorganisatie met het accent op bevolkingszorg. Daarom is in 2016 een nieuwe visie op bevolkingszorg binnen Haaglanden uitgewerkt. Op basis hiervan is in 2017 een nieuwe organisatiestructuur ingevoerd die het mogelijk maakt elk type incident te managen; een model waarmee alle negen gemeenten kunnen werken maar waarbij ook ruimte blijft voor lokale invulling. In 2018 en - naar verwachting - 2019 zullen de negen gemeenten een nieuwe visie op de gemeentelijke crisisbeheersing van Haaglanden uitwerken.
Meldkamers in de Yp
Landelijk wordt toegewerkt naar de samenvoeging van de huidige meldkamers tot 10 landelijke meldkamerlocaties. Zoals in eerdere VRH-begrotingen is vermeld, heeft deze samenvoeging hier al plaatsgevonden. Sinds 2014 werken de veiligheidsregio’s Haaglanden en Hollands Midden namelijk al samen in de Gemeenschappelijke Meldkamer op ‘De Yp’ (Den Haag). Tot het moment waarop beide veiligheidsregio’s de gezamenlijke meldkamer overdragen aan de Landelijke Meldkamerorganisatie (LMO) van het ministerie van Justitie en Veiligheid, blijven zij verantwoordelijk voor het beheer van de meldkamer. Nu is nog niet te voorzien op welk moment deze overdracht kan plaatsvinden. Haaglanden stelt zich op het standpunt dat deze overdracht niet kan plaatsvinden alvorens overeenstemming is bereikt over de (inhoudelijke) afbakening van de taken binnen het meldkamerdomein.
Publiek Private Samenwerking (PPS)
Grondexploitatiemaatschappij Vroondaal B.V./ C.V. (GEM Vroondaal)
GrondExploitatieMaatschappij Vroondaal BV/CV - Vroondaal GEM
Programma 13 Stadsontwikkeling en WonenDoel De GrondExploitatieMaatschappij (GEM) CV heeft tot doel het uitgeven van grond t.b.v. realisatie van maximaal 2.150 woningen in het midden van het hoge prijssegment in de nieuw te realiseren woonwijk. De GEM is ook verantwoordelijk voor de inrichting van het openbaar gebied en de (hoofd)infrastructuur binnen de grondexploitatiegebied.
Openbaar Belang De realisatie van de woonwijk Vroondaal binnen de door het College vastgestelde stedenbouwkundige en planologische kader.
Betrokkenen Gemeente Den Haag, Bouwfonds Property Development BV (BPD), Synchroon BV.
Bestuurlijk belang De wethouder Guernaoui vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder. De wethouder Revis is inhoudelijk verantwoordelijk.
Ambt. benoeming H. Harms – lid stuurgroep als vertegenwoordiger van de gemeentelijke aandeelhouder.
Aandelen/stembelang De gemeente is 50% aandeelhouder in GrondExploitatieMaatschappij (GEM) Vroondaal Beheer BV (de beherend vennoot, die voor 4% participeert in de CV) en de gemeente Den Haag is voor 48% participerend in de GrondExploitatieMaatschappij (GEM) Vroondaal CV).
Materiële risico’s De risico’s voor de gemeente worden voldoende afgedekt door voorzieningen en de bankgaranties van de partners van de GEM en VEM. De voorziening voor de verstrekte financiering wordt conform BASEL II minimaal jaarlijks herzien. Risico’s op de externe grondexploitatie worden jaarlijks meegenomen bij het MPG en indien noodzakelijk in het weerstandsvermogen meegenomen.
Financieel belang Het aandeelhouders belang is gelijk aan het financieel belang. In totaal deelt de gemeente voor 50% in het grondexploitatieresultaat van de GrondExploitatieMaatschappij (GEM) Vroondaal CV.
Ontwikkelingen De woningbouwontwikkeling in de wijk Vroondaal gaat nog steeds voortvarend. De verwachtingen voor de komende jaren lijken gunstig. De wijk Vroondaal is opgedeeld in vier ontwikkelgebieden te weten: Zuid I en II en Noord I en II. Het gebied Zuid I is grotendeels afgerond. De gronduitgifte voor Noord II start medio 2018, aansluitend zullen de gronden van Zuid II worden ontwikkeld. De gronden van Noord I zijn bestemd voor de particulier opdrachtgeverschap, dat is het gebied met de vrije kavels. De afzet is gericht op circa 15 kavels per jaar. De verwachting is dat in 2018 en 2019 circa 150 kavels per jaar worden ontwikkeld in Noord II en Zuid II te samen.Met een aantal zelfrealisatoren zijn ontwikkelafspraken gemaakt ten gunste van de ontwikkelopgave voor het totale plangebied. De gebiedsontwikkeling is in handen van een publiek private samenwerking.
Eind 2018 / begin 2019 start de renovatie van het Landschapspark Madestein met daarin extra waterbergingscapaciteit. De uitvoering zal gefaseerd plaatsvinden. De tijdelijke basisschool is dit jaar in gebruik genomen en zal tot 2020 dienst doen. Daarna verhuisd de basisschool na de nieuwbouw in Zuid I.Ontwikkelingscombinatie Wateringse Veld B.V./C.V. (OCWV)
Ontwikkelingscombinatie Wateringse Veld
Programma 13 Stadsontwikkeling en Wonen
Doel Het realiseren van stadsuitbreiding in het, in de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra (VINEX) vastgelegde, gebied Wateringse Veld.
Openbaar Belang De realisatie van de woonwijk Wateringse Veld, binnen de stedenbouwkundige en financiële kaders van de VINEX en het gemeentelijke beleid.
Betrokkenen De gemeente Den Haag en BPD (voorheen: Bouwfonds MAB Ontwikkeling B.V.), hebben de Ontwikkelingscombinatie Wateringse Veld (CV/BV) opgericht omdat beide partijen strategische grondposities hadden in het gebied.
Bestuurlijk belang De wethouder Guernaoui vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder. De gevolmachtigde directeur betreft een ambtelijke benoeming.
Ambt. benoeming Mw. C. Wareman - gevolmachtigd directeur van Wateringse Veld Beheer B.V.
Aandelen/stembelang De gemeente participeert voor 50% in Wateringse Veld Beheer BV (de beherende vennoot van de CV, die voor 2% participeert in de CV). Ook was de gemeente 100% eigenaar van Participatiemaatschappij Wateringseveld I BV. De Participatiemaatschappij is in 2017 geliquideerd. De gemeente heeft na aanvraag van ontbinding van de participatiemaatschappij het vennootaandeel in de CV van deze BV overgenomen. Na liquidatie heeft de gemeente dus een rechtstreeks belang in de CV van 49%. Besluitvorming geschiedt unaniem, zeggenschap is dus gelijk verdeeld.
Materiële risico’s Geen
Financieel belang Den Haag deelt voor 50% in het grondexploitatieresultaat.
Ontwikkelingen In de periode 2019-2022 zullen de laatste projecten in Wateringse Veld (circa 110 woningen) worden opgeleverd en wordt het woonrijp maken voltooid. Tevens zal het plan Erasmus Midden met circa 375 woningen op een duurzame en groene wijze worden gerealiseerd. En worden twee ongebruikte sportvelden aan de Monsterseweg aan het plangebied toegevoegd ten behoeve van de bouw van 60 woningen.Ontwikkelingsmaatschappij Vroondaal B.V./ C.V. (VEM Vroondaal)
Ontwikkelingsmaatschappij Vroondaal BV/CV - Vroondaal VEM
Programma 13 Stadsontwikkeling en WonenDoel Het projectmatig ontwikkelen van woningen in een extensief, groen stedelijk woonmilieu. De VEM CV ontwikkelt en realiseert voor eigen rekening en risico vastgoedprojecten.
Openbaar Belang De realisatie van de woonwijk Vroondaal binnen de door het College vastgestelde stedenbouwkundige en planologische kaders.
Betrokkenen Gemeente Den Haag, Bouwfonds Property Development (BPD) BV en Synchroon BV.
Bestuurlijk belang De wethouder Guernaoui vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder. De wethouder Revis is inhoudelijk verantwoordelijk.
Ambt. benoeming H. Harms – lid stuurgroep als vertegenwoordiger van de gemeentelijke aandeelhouder.
Aandelen/stembelang De gemeente is 50% aandeelhouder in VastgoedExploitatieMaatschappij (VEM) Vroondaal Beheer BV (de beherend vennoot, die voor 4% participeert in de CV). Ook is de gemeente 48% eigenaar van de VastgoedExploitatie Maatschappij (VEM) Vroondaal CV.
Materiële risico’s De risico’s voor de gemeente worden voldoende afgedekt door voorzieningen en de bankgaranties van de partners van de GEM en VEM. De voorziening voor de verstrekte financiering wordt conform BASEL II minimaal jaarlijks herzien. Risico’s op de externe grondexploitatie worden jaarlijks meegenomen bij het MPG en indien noodzakelijk in het weerstandsvermogen meegenomen.
Financieel belang Het aandeelhoudersbelang is gelijk aan het financieel belang. In totaal deelt de gemeente dus voor 50% in het vastgoedexploitatierisico van de CV. De andere 50% dragen BPD en Synchroon.Ontwikkelingen In opdracht van de VEM CV zijn enkele woningen gerealiseerd in Vroondaal Noord I. De governance structuur is aangepast conform de eisen van het nieuw vastgestelde beleidskader Verbonden Partijen (2015).
Starterspanden Den Haag B.V./ C.V.
Starterspanden Den Haag BV/CV
Programma 13 Stadsontwikkeling en WonenDoel Het beheer van het pand Televisiestraat 2 – 4 (De Schilde). De CV is onderdeel van het instrumentarium van de Gemeente Den Haag in het kader van de uitvoering van het gemeentelijk duurzaamheids- en economisch beleid.
Openbaar Belang De CV is een uitvoeringsinstrument van de gemeente voor de transformatie van De Schilde naar een bedrijfsverzamelgebouw voor Stadslandbouw, Duurzaamheid en Innovatie.
Betrokkenen De Gemeente Den Haag en het Fonds Ruimte en Economie Den Haag (FRED) CV.
Bestuurlijk belang De wethouder Guernaoui vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder. De inhoudelijk portefeuillehouder is wethouder van Tongeren.
Ambt. benoeming N.v.t.
Aandelen/stembelang De Gemeente Den Haag bezit 50% van de aandelen in de BV en 63% in de CV. De zeggenschap in de CV is als volgt verdeeld: gemeente (49), FRED CV (49) en Starterspanden Den Haag BV (2).
Materiële risico’s Geen.
Financieel belang Conform het collegebesluit van 14 juni 2016 (RIS 294506) ontving de BV/CV een aanvullende kapitaalstorting waardoor het totaal van de kapitaalstorting door de gemeente komt op € 0,625mln. Daarnaast heeft de gemeente een langlopende vordering (lening) van € 0,829 mln. op de CV.
Ontwikkelingen De starterspanden Den Haag BV/CV focust zich op de transformatie van de Televisiestraat 2 van een leegstand kantoorgebouw naar een bedrijfsverzamelgebouw voor onder meer Stadslandbouw, Duurzaamheid en Innovatie. Het project draagt de titel “The New Farm”.Voor één van de huurders van Starterspanden, de Urban Farmers, is per 3 juli 2018 staat van faillissement verklaard. Het faillissement van deze huurder heeft financiële gevolgen voor Starterspanden B.V. omdat er daardoor minder huuropbrengsten worden ontvangen.
In 2019 is de inspanning gericht op het vinden van huurders die zo goed mogelijk aansluiten bij het concept.
Wijkontwikkelingsmaatschappij Stationsbuurt – Oude Centrum B.V. / C.V.
Wijkontwikkelingsmaatschappij Stationsbuurt – Oude Centrum BV/CV
Programma 13 Stadsontwikkeling en WonenDoel De uitvoering van het herstructureringsplan voor de Stationsbuurt – Oude Centrum (RIS 144660) uit 2007 en het geactualiseerde beleid conform de commissiebrief “Evaluatie Wijkontwikkelingsmaatschappij Stationsbuurt – Oude Centrum BV/CV” (Ris 295106).
Openbaar Belang Bevorderen van de stedelijke herstructurering in het gebied Stationsbuurt – Oude Centrum.
Betrokkenen Gemeente Den haag en Staedion.
Bestuurlijk belang De wethouder Guernaoui vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder. De inhoudelijke portefeuillehouder is wethouder Revis.
Ambt. benoeming N.v.t.
Aandelen/stembelang De gemeente heeft 49% van de aandelen in bezit. De zeggenschap in de CV is als volgt verdeeld: gemeente (43), Staedion (45). Stedelijk Belang (2) en WOM BV (10).
Materiële risico’s Geen.
Financieel belang Aandeelhouderschap van de BV.Ontwikkelingen In 2019 werken Staedion en de gemeente via de WOM samen aan ingrepen op de vastgoedmarkt om zo een positieve bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de Stationsbuurt – Oude Centrum. De vastgoedmarkt is sterk aangetrokken. Hierdoor ontstaan nieuwe kansen voor de WOM. Tegelijkertijd zorgt het ook voor meer concurrentie met geïnteresseerde marktpartijen en opwaartse beweging van de vastgoedprijzen. De WOM kiest haar doelen daarom scherp, met als doel een maximale bijdrage aan de verbetering van het gebied. De WOM loopt tot 2020, zodat Staedion en de gemeente in 2019 in overleg treden over de toekomstige meerwaarde en inzet van de WOM.
WOM Den Haag Zuidwest
WOM Den Haag Zuidwest
Programma 13 Stadsontwikkeling en WonenDoel Bijdragen aan de herstructurering van Den Haag Zuidwest, voortzetting van de prestatieafspraken met Vestia, verkoop van woningen en de afwikkeling van projecten.
Openbaar Belang De bevordering van stedelijke herstructurering en de uitvoering van het herstructureringsplan in het gebied Den Haag Zuidwest. Stedelijke herstructurering omvat onder meer het aanpassen van de binnenstedelijke woningvoorraad, evenals het verbeteren van de sociale en economische infrastructuur.
Betrokkenen Gemeente Den Haag en Stichting Vestia.
Bestuurlijk belang De wethouder Guernaoui vertegenwoordigt de gemeente Den Haag als aandeelhouder. Beleidsinhoudelijk zijn de wethouders Revis en van Tongeren betrokken.Ambt. benoeming N.v.t.
Aandelen/stembelang 42%. Besluitvorming geschiedt unaniem, zeggenschap is dus gelijk verdeeld.Materiële risico’s Ter afdekking van de risico’s, rentelasten en het aandeel van de gemeente Den Haag in het negatieve saldo bij liquidatie van de WOM Den Haag Zuidwest is er een voorziening. In 2018 is er geen aanleiding geweest om de voorziening aan te passen.
Financieel belang De gemeente participeert door middel van de financiering van de door de WOM Den Haag Zuidwest te ontwikkelen projecten. Het financieringsplafond (in de vorm van kapitaalstortingen) is gesteld op maximaal € 80 mln. In 2017 de kapitaalstorting met € 4 mln. verhoogd van € 8 mln. naar € 12 mln. Per 2016 is de voorziening ‘afwikkeling negatief saldo WOM Den Haag Zuidwest’ gevormd. Deze bedraagt € 11,1 mln. en dient ter afdekking van de risico’s, rentelasten en het aandeel van de gemeente Den Haag in het negatieve saldo bij liquidatie van de WOM Den Haag Zuidwest.
Ontwikkelingen In 2019/2020 vindt de realisatie van project Dedemsvaartweg plaats (141 woningen, waarvan 90 sociaal). Tevens vinden de voorbereidingen plaats voor de realisatie van 150 woningen in Moerwijk-Oost en worden in 2019 de voorbereidingen gestart voor de herontwikkeling van De Venen, een gebiedsontwikkeling waar de WOM Den Haag Zuidwest circa 500 woningen
Coöperaties
Birgit
BIRGIT (Beter In Regie op Gemeentelijke IT)
Programma 14 Stadsdelen, Integratie en DienstverleningDoel Rotterdam, Den Haag en Utrecht hebben besloten de (door) ontwikkeling en het beheer van een ICT-toepassing voor het gebruik en het beheer van het stelsel van basis- en kernregistraties (stelselbeheersysteem) gezamenlijk te organiseren. Hiertoe is het samenwerkingsverband BIRGIT aangegaan om tegen zo laag mogelijke kosten beheer en onderhoud te laten plegen op software die in open source voor leden beschikbaar wordt gesteld.
Openbaar Belang Betere dienstverlening en minder administratieve lasten voor burgers en bedrijven. De coöperatie levert een stelselbeheersysteem, dat hieraan bijdraagt door het mogelijk te maken om gegevens eenmalig in te winnen en meervoudig te gebruiken.Betrokkenen Gemeenten Den Haag, Rotterdam en Utrecht
Bestuurlijk belang De gemeente Den Haag wordt in ALV vertegenwoordigd door een gemandateerde. In de praktijk is dit de CIO van de gemeente Den Haag. De gemeente wordt tevens vertegenwoordigd in de Raad van Commissarissen.
Ambt. benoemingen Vanaf 1 november 2017 is de heer Simon Bouwman benoemd als bestuurder van de coöperatie.
Aandelen /stembelang De vertegenwoordiger van de gemeente Den Haag maakt voor 1/3 deel uit van het bestuur en de raad van commissarissen.
Materiële risico’s n.v.t.
Financieel belang De (door het college vastgestelde) jaarlijkse bijdrage van Den Haag over het jaar 2018 betreft € 192.555,- (excl. BTW)Ontwikkelingen Het stelsel van basis- en kernregistraties is voortdurend in ontwikkeling en wordt de komende jaren (landelijk) uitgebreid met nieuwe basis- en kernregistraties. Deze zijn o.a. noodzakelijk om de gemeentelijke dienstverlening verder te verbeteren en bedrijfsprocessen efficiënter in te richten. In G4-verband wordt de doorontwikkeling en de doelstelling van de coöperatie nader onderzocht. Doelstellingen en positie zullen voor 2019 nader worden gedefinieerd.
Wigo4it
Wigo4it
Programma Voornamelijk 7 Werk en Inkomen, maar ook programma 14 Stadsdelen, Integratie en Dienstverlening en programma 8 Zorg, Jeugd, Welzijn en Volksgezondheid.
Doel Het doel van Wigo4it is om t.b.v. de sociale diensten van de G4 als één partij op te treden om hergebruik, ontwikkeling en gezamenlijk beheer van ICT-systemen mogelijk te maken. Deze samenwerking moet leiden tot een verbetering van de effectiviteit en doelmatigheid op het gebied van ICT. Verder heeft Wigo4it een belangrijke coördinerende en faciliterende rol bij intergemeentelijke communicatie- en overlegvormen. Voor de dienst SZW is het streven dat Wigo4it optreedt als een betrouwbare en kwalitatieve goede leverancier en samenwerkingspartner.
Openbaar Belang Wigo4it is opgericht om gezamenlijk gebruik, beheer en ontwikkeling van ICT-systemen voor en door de sociale diensten van de vier grote steden mogelijk te maken.
Wigo4it draagt, met een zakelijke en professionele klantbenadering, zorg voor de ICT-facilitering van de primaire processen van de vier diensten. Verder draagt Wigo4it bij aan de coördinatie en afstemming tussen de G4.
Betrokkenen De belangrijkste andere partijen in de deelneming zijn de Sociale Diensten van de gemeentes Amsterdam, Rotterdam en Utrecht
Bestuurlijk belang De belangrijkste andere partijen in de deelneming zijn de Sociale Diensten van de gemeentes Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.
Aandelen belang Iedere gemeente heeft één vierde van het startkapitaal ingelegd. De gemeente Den Haag heeft dus een belang van 25% in Wigo4it. Het feitelijk aandelenbelang is € 25.000.
Ambt. benoemingen De Algemeen directeur van de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten heeft zitting in het bestuur van de organisatie. Het gaat hier om mevrouw E.M. ten Hoorn Boer.
Materiële risico’s Geen
Financieel belang De gemeente Den Haag heeft een aandeel van 23% in de contributiebijdrage, verdeeld naar rato van het aantal bijstandsgerechtigden. Daarnaast heeft de gemeente een schuld aan Wigo4it van € 0,9 mln.
Ontwikkelingen Wigo4it realiseert het beheer en ontwikkeling van de ICT systemen en vervult een belangrijke rol ten aanzien van de coördinatie en afstemming tussen de G4. SZW heeft met de partij Wigo4it op hoofdlijnen het doel bereikt dat Wigo4it zorgdraagt voor beheer en ontwikkeling van informatiesystemen. In 2017 en 2108 zijn de eerste onderdelen van het Programma Professional Portal opgeleverd. Het Programma Professional Portal zorgt voor vernieuwing van SZW-dienstverlening met behulp van moderne ICT. Eind 2018 zal het Programma in zijn huidige vorm worden beëindigd en overgedragen aan de staande organisatie van Wigo4it.Wigo4it is ook betrokken bij het GBI (Gemeentelijke Basisprocessen Inkomen) een samenwerkingsverband met als doel het verbeteren van de dienstverlening en het optimaliseren van de werkprocessen en verbeteren de toegankelijkheid voor burgers door een hoge mate van digitalisering.
Een belangrijke applicatie waar de G4 mee werken is Socrates. In 2019 zal worden onderzocht op welke wijze Socrates toekomstbestendig kan worden gemaakt.
Stichtingen
Stichting HEID
Stichting Economische Investeringen Den Haag (HEID)
Programma 11 Economie
Doel Het structureel beschikbaar stellen van kapitaal, langs de lijn van de Haagse economische visie, om gezamenlijk met private partijen een duurzame geïntegreerde stedelijke ontwikkeling te bewerkstelligen.
Openbaar Belang Stichting HEID investeert langs de lijn van de economische visie middels onderliggende fondsen in meer innovatie en ondernemerschap, in de koolstofarme economie en in werkgelegenheid en vestigingsklimaat.Betrokkenen De gemeente Den Haag.
Bestuurlijk belang Het bestuur van stichting HEID bestaat uit 1 natuurlijk persoon benoemd door het College van B&W van de gemeente Den Haag, wethouder Bruines (OKI).
Ambt. benoeming Bestuurder - Wethouder OKI; Fondsmanager – beleidsadviseur DSO.
Aandelen/stembelang Stichting HEID kent als stichting geen aandeelhouders.
Materiële risico’s Geen.
Financieel belang De gemeente en de stichting hebben een subsidierelatie.Ontwikkelingen In 2018 is de eerder, bij het Europese Kansen voor West programma, aangevraagde subsidie van € 7 mln. voor het Energiefonds Den Haag gehonoreerd. Ook is er in 2018 door HEID voor € 50.000 deelgenomen in de derde World Startup Factory, een Haags accelerator programma ten behoeve van de impact economy. In 2019 zal HEID blijven kijken naar mogelijkheden om het fondsvermogen van HEID en haar onderliggende fondsen uit te breiden, met het doel het revolverend kapitaal te vergroten. Den Haag kan met dit kapitaal innovatie en ondernemerschap, koolstofarme economie en stedelijke ontwikkeling realiseren. Hiertoe zal ook de samenwerking met externe financiers zoals de Europese Investeringsbank en de Bank Nederlandse Gemeenten gezocht worden.
Stichting Werkbij
Stichting Werkbij
Programma Voornamelijk 7 Werk en InkomenDoel Via de Stichting Werkbij worden werknemers gedetacheerd. De organisatie treedt op als werkgever van een steeds kleiner wordende groep werknemers, in de leeftijdscategorie van 55-62 jaar.
Openbaar belang Via de Stichting Werkbij worden werknemers gedetacheerd bij bedrijven en instellingen, voornamelijk in de publieke sector. De organisatie treedt op als werkgever van een steeds kleiner wordende groep werknemers, in de leeftijdscategorie van 55-62 jaar. Er is geen directe bijdrage aan de Programmadoelstelling, omdat de organisatie zich in de laatste fase van afbouw bevindt.
Betrokkenen Naast de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten zijn er geen andere betrokkenen bij deze organisatie.
Bestuurlijk belang Directeuren en een directieadviseur van de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten hebben zitting in het bestuur van de organisatie. De gevolmachtigde is de heer R. Scholten, ambtenaar bij de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten. De gemeente heeft volledige zeggenschap.
Ambt. benoemingen Directeuren en een directieadviseur van de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten hebben zitting in het bestuur van de organisatie. Het gaat hier om mevrouw E.M. ten Hoorn Boer (voorzitter), mevrouw M. Stam (secretaris) en de heer R. Dahmeijer (penningmeester). De gevolmachtigde is de heer R. Scholten.
Aandelen/stembelang Niet van toepassing
Materiële risico’s In de afgelopen maanden zijn een aantal rechtszaken gevoerd omdat een aantal werknemers die via de afbouwfase zijn afgevloeid menen dat zij recht hebben op een transitievergoeding bij het uitstromen waarbij het standpunt van de Werkbij is dat zij hier geen recht op hebben. Vooralsnog is de Werkbij zowel bij de kantonrechter als in hoger beroep in het gelijk gesteld. De advocaat van één ex-werknemer heeft bij de Hoge Raad der Nederlanden op 8 januari 2018 een verzoekschrift tot cassatie ingediend.
Financieel belang De Gemeente Den Haag is voor 100% verantwoordelijk voor Stichting Werkbij.
Ontwikkelingen De Stichting Werkbij is destijds opgericht om bijstandsgerechtigden via een detachering aan werk te helpen. Op haar hoogtepunt had de organisatie zo’n 2.200 werknemers in dienst. In 2010 is door de gemeenteraad het besluit genomen tot afbouw van de stichting. Dat heeft geleid tot een sociaal akkoord in juli 2012 waarbij een groot aantal werknemers zijn uitgestroomd. De organisatie bevindt zicht nu nog steeds in een afbouwfase en heeft in 2017 ongeveer 20 mensen op de payroll staan (in 2016 waren dit er 50). Er is geen directe bijdrage aan de Programmadoelstelling, omdat de organisatie zich in een fase van afbouw bevindt. De doelstelling is om Stichting Werkbij per 31 december 2018 op te heffen.
Verenigingen
Vereniging van Eigenaren (VVE) “De Wittebrug”
Vereniging van Eigenaren (VVE) “De Wittebrug” te Den Haag.
Programma Overzicht Overhead
Doel Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Openbaar Belang Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als gedeeltelijk eigenaar van het complex
Betrokkenen De gemeente Den Haag, alsmede .Ahold Vastgoed, Allround Waddinxveen BV, Politie Bureau Huisvesting, en de VVE Wittebrug Woningen.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum.
Ambt. benoemingen Namens de gemeente is de locatiebeheerder van de afdeling Klantencontact Services van het IDC voorzitter en bestuurslid van de VVE.
Aandelen/ stembelang In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 30 % eigenaar is van het pand.
Materiële Risico’s Geen bijzondere risico’s.
Financieel belang In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over het (groot)onderhoud, de brandmeldinstallatie, de schoonmaakkosen en de verzekeringen. De jaarrekening over 2017 is beschikbaar. De VVE heeft over 2017 een balanstotaal van € 0,504 mln. De administratie van de VVE wordt verzorgd door VT 2000B.V.Ontwikkelingen Er zijn geen bijzondere ontwikkelingen.
Vereniging van Eigenaren (VVE) “De Wittebrug”, woningen Weimarstraat 355/9 te Den Haag.
Vereniging van Eigenaren (VVE) “De Wittebrug” Woningen Weimarstraat 355/9 te Den Haag
Programma Overzicht Overhead.Doel Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Openbaar Belang Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als gedeeltelijk eigenaar van het complex
Betrokkenen De gemeente Den Haag, alsmede 2 particuliere eigenaren van appartementen.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum.
Ambt. benoemingen Namens de gemeente is de locatiebeheerder van de afdeling Klantencontact Services van het IDC voorzitter en bestuurslid van de VVE.
Aandelen/ stembelang In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 50 % eigenaar is van het pand.
Materiële Risico’s Geen bijzondere risico’s.
Financieel belang In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over het (groot)onderhoud en de verzekeringen van het pand. Het betreft zeer beperkte bedragen.Ontwikkelingen Er zijn geen bijzondere ontwikkelingen.
Vereniging van Eigenaren (VVE) Hulshoff-Bibliotheekcomplex.
Vereniging van Eigenaren (VVE) Hulshoff-Bibliotheekcomplex.
Programma Overzicht Overhead
Doel Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Openbaar Belang Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als grootste eigenaar van het complex
Betrokkenen De gemeente Den Haag en Hulshoff Design Centers te Voorschoten.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum.
Ambt. benoemingen Namens de gemeente is de afdelingsmanager Klantcontact Services van het IDC lid van het bestuur van de VVE
Aandelen/ stembelang Deze VVE is voor 9,9% eigenaar van het stadhuis/bibliotheekcomplex. In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 73% eigenaar is van het betreffende gedeelte.
Materiële Risico’s Geen bijzondere risico’s.
Financieel belang In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over hoofddaken, de gevelonderhoudsinstallatie, de sprinklerinstallaties, de verzekeringen van het pand, en klein onderhoud. Over 2017 is een bedrag van € 20.000 aan kosten bij de VVE in rekening gebracht. De gemeente betaalt hiervan 73%. Voor 2018 is een bedrag van € 23.000 begroot. De gemeente Den Haag voert de administratie van deze VVE
Ontwikkelingen Er zijn geen bijzondere ontwikkelingen.Vereniging van Eigenaren (VVE) Kantoor-/wooncomplex Willemstaete Scheveningseweg 255
Vereniging van Eigenaren (VVE) Kantoor-/wooncomplex Willemstaete Scheveningseweg 255
Programma Overzicht overheadDoel Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Openbaar Belang Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als mede eigenaar van het complex
Betrokkenen De gemeente Den Haag en bewoners VVE.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum.
Ambt. benoemingen Namens de gemeente is de locatiebeheerder van de afdeling Klantencontact Services van het IDC voorzitter en bestuurslid van de VVE.
Aandelen/ stembelang In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 33% eigenaar is van het pand.
Materiële Risico’s Geen bijzondere risico’s.
Financieel belang In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over gevel onderhoud, (groot)onderhoud en verzekeringen. De kosten worden jaarlijks cfm de verdeelsleutel in de oprichtingsakte door beide eigenaren gedragen.
Ontwikkelingen Er zijn geen bijzondere ontwikkelingenVereniging van Eigenaren (VVE) Kantoren en Woningen aan de Leyweg 807-813.
Vereniging van Eigenaren (VVE) Kantoren en Woningen aan de Leyweg 807-813.
Programma Overzicht Overhead.Doel Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Openbaar Belang Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als grootste eigenaar van het complex
Betrokkenen De gemeente Den Haag en Vesteda gevestigd te Den Haag.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum..
Ambt. benoemingen Namens de gemeente is de afdelingsmanager Klantcontact Services van het IDC lid van het bestuur van de VVE
Aandelen/ stembelang In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 74% eigenaar is van het pand.
Materiële Risico’s Geen bijzondere risico’s.
Financieel belang In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over hoofddaken, de gevelonderhoudsinstallatie, de buitengevel, de sprinklerinstallaties, de verzekeringen van het pand, klein onderhoud enz. In 2017 is € 102.000 in rekening gebracht. Voor 2018 wordt een bedrag van € 90.000 begroot. De gemeente neemt 74% van deze kosten voor haar rekening. De gemeente Den Haag voert de administratie van deze VVE.
Ontwikkelingen Er zijn geen bijzondere ontwikkelingen.Vereniging van Eigenaren (VVE) Stadhuiscomplex aan het Spui 68-70.
Vereniging van Eigenaren (VVE) Stadhuiscomplex aan het Spui 68-70.
Programma Overzicht Overhead
Doel Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Openbaar Belang Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als grootste eigenaar van het complex
Betrokkenen De gemeente Den Haag alsmede JOVI investments II gevestigd te Den Haag.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum.
Ambt. benoemingen Namens de gemeente is de afdelingsmanager Klantcontact Services van het IDC lid van het bestuur van de VVE
Aandelen/ stembelang Deze VVE is voor 90,1 % eigenaar van het stadhuis/bibliotheekcomplex. In de 2 splitsingsakten (op 11-9-1998 en op 26-4-2005), die opgesteld zijn naar aanleiding van de aankoop van winkels door de gemeente is vastgelegd dat de gemeente uiteindelijk voor 87,7 % eigenaar is van dit deel van het stadhuis/bibliotheek- complex. Door de aankoop van het Forum complex in april 2017 is dit percentage toegenomen met 11,4 % tot 99,1 %
Materiële Risico’s Geen bijzondere risico’s.
Financieel belang In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over de kosten van beveiliging en schoonmaak van het atrium, de hoofddaken, de gevelonderhoudsinstallatie, de sprinklerinstallaties, de kosten van bemensing van de meldkamer, de verzekeringen van het pand, en klein onderhoud. In 2017 is een bedrag van € 0,542 mln. in rekening gebracht. Voor 2018 is een bedrag van € 0,590 mln. begroot. De gemeente neemt, na de aankoop van Forum, 99% van deze kosten voor haar rekening. De gemeente Den Haag voert de administratie van deze VVE.Ontwikkelingen Er zijn geen bijzondere ontwikkelingen.
Vereniging van Eigenaren (VVE) Stadsdeelcomplex “Leidschenveen-Ypenburg”
Vereniging van Eigenaren (VVE) Stadsdeelcomplex “Leidschenveen-Ypenburg”
Programma Overzicht Overhead.Doel Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Openbaar Belang Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als mede eigenaar van het complex
Betrokkenen De gemeente Den Haag en Politie Haaglanden en DPB Vastgoedbeheer te Barendrecht.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum.
Ambt. benoemingen Namens de gemeente is de locatiebeheerder van de afdeling Klantencontact Services van het IDC voorzitter en bestuurslid van de VVE.
Aandelen/ stembelang In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 25 % eigenaar is van het pand.
Materiële Risico’s Geen bijzondere risico’s.
Financieel belang In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over gevel onderhoud, (groot)onderhoud, energieopslag, liftkosten enz. De jaarrekening 2017 is beschikbaar. De VVE heeft over 2017 een balanstotaal van € 0,331 mln. De administratie van de VVE wordt verzorgd door VT 2000 B.V.
Ontwikkelingen Er loopt momenteel nog een gerechtelijke procedure over de afwikkeling van onderhoud. Momenteel wordt een mediation- traject gevolgd om te bezien of er een minnelijke schikking mogelijk is.