Prestaties
Wat gaan we daarvoor doen en wat gaat het kosten 2019?
Bestrijding onveiligheid | Wat mag het kosten (€ 1000) | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Verbeteren van de leefbaarheid en veiligheid via een gebiedsgerichte en persoonsgerichte aanpak | 16.905 | 3.703 | 13.202 |
Radicalisering
De preventie en aanpak van radicalisering, polarisatie en extremisme is een blijvende prioriteit van de gemeente. De preventieve activiteiten zijn gericht op het vergroten van de weerbaarheid en het versterken van de binding met de samenleving. Kernactiviteiten zijn weerbaarheidsvergrotende programma’s, netwerkontwikkeling en training van professionals.
Via een persoonsgerichte aanpak op maat worden teruggekeerde, tegengehouden en potentiële extremisten teruggeleid naar de samenleving. Permanent aandachtspunt hierbij is dat deze aanpak onderdeel wordt van de reguliere werkwijze van de betrokken instellingen en instanties. De komende periode blijven we ons richten op terugkeerders. Dit zijn zowelextremisten die uit het strijdgebied terugkeren als extremisten die in binnen- en buitenland hun gevangenisstraf hebben uitgezeten en terugkeren naar Den Haag. Inzet van de aanpak is om (potentiële) extremisten los te weken uit extremistische netwerken. Dit vergt nauwe samenwerking binnen de gemeente, het gaat immers naast veiligheid ook over integratie.
Huiselijk geweld
Een intensievere aanpak van huiselijk geweld. Dat is in 2019 de inzet van de gemeente Den Haag. We doen dit samen met de politie, het Openbaar Ministerie, Veilig Thuis Haaglanden en andere ketenpartners. Het doel is een optimale aanpak en doorbreking van de spiraal van geweld. Naast de slachtoffers krijgen ook de daders en het netwerk meer aandacht. Ook is het doorbreken van het taboe op huiselijk geweld een belangrijk aandachtspunt. Voor alle betrokkenen – slachtoffers én daders - is het van belang de drempel te verlagen om hulp te zoeken bij een situatie van huiselijk geweld. Het in 2018 opgerichte Doorbraakteam Huiselijk Geweld trekt weerbarstige Haagse casuïstiek vlot en analyseert werkprocessen op tekortkomingen in het systeem.
Aanpak van overlast en onveiligheid door verward gedrag
De gemeente Den Haag streeft samen met ketenpartners naar een sluitende, integrale aanpak voor personen met verward gedrag. Nieuwe wettelijke taken vanuit de Wet verplichte ggz vereisen extra investeringen, waaronder het beoordelen van alle meldingen die binnenkomen. Ook biedt de wet de mogelijkheid binnen 3 weken in beroep te gaan tegen het opleggen van een crisismaatregel door de burgemeester.
De komende periode investeert de gemeente in vroegsignalering. Dat doen we door de sociale wijkteams en laagdrempelige voorzieningen dicht bij de mensen zelf in de wijken te organiseren waardoor psychiatrische hulp voorhanden is. Daarnaast regelt de gemeente passend vervoer voor personen met verward gedrag. De opvangvoorziening voor verwarde personen heeft een regionale functie in de opvang en triage van personen met verward gedrag. Deze opvangvoorziening is 24 uur per dag en 7 dagen per week open met een zorgteam van (forensisch) verpleegkundigen, artsen en reclasseringsmedewerkers. Personen met verward gedrag die binnenkomen, krijgen snel een somatische en psychiatrische screening. Daarna wordt bepaald wat nodig is. Verwarde verdachten die binnen het arrestantencomplex verblijven, kunnen op verzoek bezoek krijgen van een reclasseringsmedewerker of GGZ-medewerker. Jaarlijks worden ongeveer 2.000 personen bij deze opvang binnengebracht.
Spoor 1: Aanpak van high impact crimes
Het college heeft de ambitie om de aanpak van high impact crimes met kracht voort te zetten en door te ontwikkelen. Dat doen we met een gebiedsgerichte, probleemgerichte inzet. De afgelopen jaren is het aantal high impact crimes sterk gedaald. Het college streeft met het voortzetten van de aanpak, waar mogelijk en haalbaar, naar een verdere daling. We kunnen bij de aanpak niet zonder de actieve medewerking van onze inwoners en bedrijven. Daar waar het kan ondersteunt het college hen met voorlichting, materiaal en een persoonlijke benadering. De buurtpreventieteams en WhatsApp-groepen kunnen ook de komende jaren rekenen op ondersteuning van het gemeentebestuur.
De hotspotaanpak richt zich op buurten waar het aantal inbraken relatief hoog is. In die gebieden focussen we op voorlichting en preventie. We zetten de persoonsgerichte aanpak van notoire daders voort. De gemeente maakt prestatieafspraken met woningbouwcorporaties over inbraakwerende maatregelen bij renovaties. Slachtoffers van een overval krijgen indien gewenst een nazorgbezoek van de gemeente. Niet alleen om hen een hart onder de riem te steken, maar ook om advies te geven om een volgende overval te voorkomen.
PPersoonsgerichte aanpak
De gemeente heeft een persoonsgerichte aanpak voor zowel jongeren als volwassenen, veelal de plegers van high impact crimes. De aanpak van jongeren richt zich op jongeren tot en met 23 jaar. Dit is een leeftijdscategorie waarbij afstemming en nauwe samenwerking met onze partners erg belangrijk is, mede vanwege de overgang van 18- naar 18+, waardoor er voor strafrecht en jeugdhulp andere wetten gelden. Deze jongeren hebben problemen op het gebied van financiën, school, werk en huisvesting. Dit sluit aan bij de Agenda kwetsbare jongeren 16-23 jaar (RIS296202).
Hoe ziet de aanpak eruit? Jongeren die uit een justitiële jeugdinrichting komen, worden besproken in een integraal overleg van de Raad voor de Kinderbescherming. Hier maken de partners per jongere een plan van aanpak dat zich richt op 4 thema’s: financiën, school, werk en huisvesting. Leerwerktrajecten en begeleidingstrajecten moeten bijdragen aan het voorkomen van herhaling. Jaarlijks kopen we zo’n 150 begeleidings-, werk- en leertrajecten in om recidive of verder afglijden bij risicojongeren te verminderen. We gaan komende periode intensiever samenwerken met de externe ketenpartners en de betrokken gemeentelijke diensten. Zo verloopt de overgang van justitiële jeugdinrichting naar de buitenwereld probleemloos en ligt er een gedegen plan van aanpak.
Wat de aanpak voor volwassenen betreft: per jaar worden zo’n 700 volwassenen besproken in het Veiligheidshuis. Voor circa 175 van hen maakt de gemeente samen met zorgpartners en justitiële partners in het Veiligheidshuis een integraal plan van aanpak. Deze groep heeft veelzijdige problemen, waaronder financiële problemen, huisvesting, illegaliteit, werkloosheid, psychische en verslavingsproblematiek. Resocialisatietrajecten moeten helpen om recidive te voorkomen.
Veelvoorkomende vormen van criminaliteit
Komende periode is er ook aandacht voor veelvoorkomende vormen van criminaliteit. Denk aan delicten als fietsendiefstal, diefstal van en inbraken in auto’s en zakkenrollen. Hagenaars hebben hierin zelf een belangrijke rol. Voor deze delicten hebben we een specifieke aanpak. Op locaties waar het delict vaak plaatsvindt, nemen we passende maatregelen, zoals voorlichting aan het publiek, extra aandacht voor opsporing van daders en maatregelen in de openbare ruimte. Doel voor 2019 is dat we de neergaande trend in cijfers van de veelvoorkomende criminaliteit vasthouden.
Cybercriminaliteit
Een andere trend waar het college de komende periode extra aandacht aan gaat besteden, is cybercriminaliteit. Criminaliteit op internet wint steeds meer terrein. De bestrijding van grootschalige cybercriminaliteit via het internet is geen taak voor de gemeente. Het is wel de rol van de gemeente om de ontwikkelingen scherp in de gaten te houden en om de Haagse burgers en het midden- en kleinbedrijf weerbaarder te maken tegen deze vorm van criminaliteit. Er is speciale aandacht voor kwetsbare groepen, zoals ouderen en jongeren.
Spoor 2 Gebiedsgerichte aanpak
De gemeente geeft extra aandacht aan gebieden met veiligheidsproblemen. Dat doen we gericht en integraal op basis van jaarlijkse veiligheids- en leefbaarheidsscans. Waar nodig treden we hard op tegen criminaliteit en overlast en hardnekkige handhavingsknelpunten.
Haagse aanpak problematische jeugdgroepen
De gemeente heeft de regie op de aanpak van problematische jeugdgroepen. We vinden het van belang om deze groepen in een vroeg stadium in beeld te hebben. Zo kunnen gemeente, politie en Openbaar Ministerie (de driehoek) effectief anticiperen en tijdig capaciteit en middelen vrijmaken. Elk half jaar inventariseren we welke jeugdgroepen in Den Haag actief zijn. De Haagse aanpak van problematische jeugdgroepen heeft geleid tot een afname van het aantal jeugdgroepen in Den Haag.We zetten deze aanpak van jeugdgroepen ook de komende jaren met kracht door. De driehoek stelt hierbij de prioriteiten op basis van actuele ontwikkelingen. De driehoek maakt daarbij onderscheid tussen groepen met hoog, midden en laag risico, afhankelijk van het type criminaliteit en overlast dat zij veroorzaken. Een probleemgerichte en tactische analyse van de dadergroep maakt structuren en verbanden zichtbaar tussen de hoog risicojongeren en -groepen.
Naast de persoonsgerichte en groepsgerichte aanpak, zijn belangrijke pijlers in de aanpak van jeugdgroepen: de gebiedsgerichte aanpak en handhaving en de bestrijding van ondermijning. Het Haags Economisch Interventie Team en het Regionaal Informatie en Expertise Centrum(RIEC) leveren hun bijdrage aan deze aanpak. Zo pakken we niet alleen de zichtbare maar ook de onzichtbare criminaliteit aan. De aanpak van de criminele jeugdgroep Koningsstraat-Hoefkade loopt in 2019 zeker door. Daarnaast wordt de aanpak in de komende periode daar waar nodig ingezet.
Ook de minder zwaar beoordeelde jeugdgroepen in Den Haag worden integraal aangepakt, onder regie van de gemeente. De beste resultaten halen we door niet alleen in te zetten op individuele jongeren, maar op de hele groep en de omgeving. Hoe beter de aanpak van overlast is verankerd in de wijk, hoe effectiever. Daarom zijn de verschillende betrokken partijen – het Centrum voor Jeugd en Gezin, de sociale wijkteams en reclassering – vaak in de politiebureaus te vinden. Zo zijn de lijnen kort. Ook het jongerenwerk is in de wijk een belangrijke schakel. Als dat nodig is, komt ook het Veiligheidshuis in actie bij het aanpakken van personen.
Alcohol- en softdrugsoverlast
Het college zet de lijn voort om een alcoholverbod of softdrugsverbod gebieds- en probleemgericht in te stellen als ultimum remedium. Op het moment dat zich een structureel overlastprobleem voordoet dat is gerelateerd aan alcohol- of softdrugsgebruik in de openbare ruimte, kan met deze maatregel tijdelijk een verbod hierop worden ingesteld. Op dit moment zijn er 22 gebieden aangewezen in Den Haag met een (tijdelijk) alcoholverbod. In 13 gebieden geldt een tijdelijk softdrugsverbod. In de veiligheidsoverleggen van de betrokken stadsdelen wordt periodiek de overlastsituatie en het effect van het verbod besproken. Het college streeft ernaar het aantal gebieden met een alcohol- of softdrugsverbod terug te dringen.
De politie en de gemeentelijke handhavers hebben de bevoegdheid om het verbod voor jongeren op het bezit van alcohol in de openbare ruimte strafrechtelijk te handhaven. Daarnaast controleren gemeentelijke handhavers de Haagse horeca, supermarkten, slijterijen en evenementen op de verkoop van alcohol aan minderjarigen in het kader van het toezicht op de Drank- en Horecawet.
Om drank- en drugsoverlast te bestrijden, heeft de gemeente nog andere instrumenten, zoals een gebiedsverbod op basis van de Overlastwet en verwijderingsbevelen in het aangewezen gebied Oude Centrum op basis van de APV. We blijven deze instrumenten inzetten om overlast in wijken te bestrijden, tijdens de jaarwisseling en tijdens voetbalevenementen en -kampioenschappen.
De Opiumwet biedt de mogelijkheid om panden te sluiten. De gemeente blijft de komende jaren gebruik maken van deze mogelijkheid om drugsoverlast te bestrijden vanuit woningen en publiek toegankelijke lokalen, waaronder horeca- en seksinrichtingen.
Cameratoezicht
In Den Haag maakt cameratoezicht altijd onderdeel uit van een afgewogen pakket met maatregelen om overlast en criminaliteit op een bepaalde plek te bestrijden. De inzet van camera’s gebeurt zorgvuldig en weloverwogen vanwege de privacy en het effect op de veiligheidsbeleving. Sinds 2018 staan er 106 vaste camera’s in de stad, de 30 camera’s rond het stadion van ADO Den Haag niet meegeteld. Daarnaast zijn er 22 camera’s beschikbaar voor flexibele inzet. Het aantal camera’s zal de komende jaren naar verwachting niet stijgen. Door een aanpassing van de Gemeentewet en de APV zijn er echter wel ruimere mogelijkheden om cameratoezicht flexibel in te zetten. De burgemeester kan een gebied aanwijzen, waarbinnen de camera’s flexibel kunnen worden ingezet. Naar verwachting zal ook de komende jaren van deze bevoegdheid gebruik worden gemaakt.
Integrale Handhavingsacties
Zo’n 10 keer per jaar zijn er in Den Haag grote integrale handhavingsacties, waarbij onder meer wordt toegezien op overbewoning, overtredingen van de APV, de toegankelijkheid van een gebied voor de hulpdiensten en foutparkeren. Met zulke acties geven we een krachtig en zichtbaar signaal af dat criminaliteit en overlast niet worden getolereerd in Den Haag. Bij de keuze voor een gebied kijken we naar een goede verdeling tussen het centrum en de andere stadsdelen. Na afloop van de acties informeert de gemeente de bewoners via
www.denhaag.nl/veilig. Ook verzendt de gemeente een Burgernetbericht in het betreffende gebied.
Veilig uitgaan
Ondernemers krijgen van de gemeente vertrouwen. We confronteren ze ook zo min mogelijk met controles en toezichtlasten. Dit vertrouwen gaat gepaard met verantwoordelijkheid. Van ondernemers verwachten wij dat zij rekening houden met omwonenden. We verwachten ook dat ze samen met de betrokken partners, waaronder de toezichthouders, werken aan een veilig uitgaansklimaat en een schone, verzorgde buitenruimte. In gebieden waar de leefbaarheid niet op het gewenste niveau is, wordt toezicht gerichter ingezet. Wanneer ondernemers de spelregels niet naleven, kan dit leiden tot het opleggen van maatregelen. Iedere casus wordt daarbij op zijn eigen merites beoordeeld. Hiermee behouden we de balans tussen een prettig woon- en leefklimaat van de buurt en bieden we optimaal ruimte aan ondernemers.
Veilig ondernemen
De gemeente hecht waarde aan het netwerk van Keurmerk Veilig Ondernemen en de ontwikkelde overlegstructuur. We willen veilig ondernemen de komende periode stevig verankeren in het gemeentelijk veiligheidsbeleid. Daarbij staat het netwerk niet op zichzelf. We verbinden het met andere elementen van het veiligheidsbeleid die relevant zijn voor ondernemers, zoals het terugdringen van overvallen en de aanpak van overlast.
SSpoor 3 Bestuurlijke aanpak van ondermijnende criminaliteit
Georganiseerde criminaliteit ontwricht de samenleving en moet daarom hard worden aangepakt. Het risico bestaat dat een criminele organisatie zo krachtig wordt dat deze de dienst uitmaakt in de wijk, in plaats van de inwoners en hun overheid. Deze ondermijning tast het vertrouwen in de overheid aan. Het college gaat daarom de ondermijningsaanpak samen met de veiligheidspartners doorontwikkelen, versterken en gemeentebreed stevig verankeren. Daarbij is signalering cruciaal. Deze intensivering vraagt om meer inzet van gemeentelijke capaciteit.
Hoe ziet deze aanpak eruit? De aanpak omvat een combinatie van een themagerichte benadering (hennepteelt, drugs, mensenhandel, witwassen en vastgoedfraude), een subjectgerichte benadering (cruciale spelers in criminele netwerken en dadergroepen) en een objectgerichte benadering (hotspots, vrijplaatsen). Behalve het aanpakken van concrete zaken doen we meer om te voorkomen dat criminele organisaties voet aan de grond krijgen in Den Haag. Bijvoorbeeld door voor specifieke branches en risicogebieden te experimenteren met vergunningverlening en door beter en vaker aanvragen te toetsen. Het college heeft een vergunningplicht voor shishalounges aangekondigd.
In aanvulling op de bestaande samenwerkingsstructuren zijn in Den Haag recent 3 ondermijningstafels gestart, één voor elk politiedistrict. Hier treffen de gemeente, de politie, het Openbaar Ministerie en andere RIEC-partners elkaar om signalen van ondermijning te beoordelen en afspraken te maken over de aanpak van concrete casuïstiek. Deze signalering is belangrijk. We gaan alle beschikbare middelen en instrumenten inzetten. Als onze partners op basis van casuïstiek trends signaleren en er verbeteringen in de structuur nodig zijn, dan zullen we als gemeente niet aarzelen om het beleid bij te stellen. De ondermijningstafels rapporteren periodiek aan de lokale driehoek.
In de strijd tegen ondermijning vindt ook in toenemende mate samenwerking en uitwisseling van informatie plaats binnen de gemeente. Enkele voorbeelden daarvan zijn de samenwerking bij de uitvoering van de Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Bibob) en de integrale handhavingsacties waarbij de politie schouder aan schouder optrekt met onder meer de boa’s, de Haagse Pandbrigade en het Haags Economisch Interventie Team.
Bibob
Bibob is voor de gemeente een belangrijk instrument bij de bestrijding van ondermijning. De gemeente Den Haag past de Wet Bibob vooral toe bij horeca, coffeeshops, prostitutie en grote omgevingsvergunningen met bouwactiviteiten. Jaarlijks toetsen we zo’n 700 ondernemingen en vergunningen. In een kwart van de gevallen leidt dit tot nader onderzoek, eventueel gevolgd door een adviesaanvraag bij het landelijke bureau Bibob. Met de inzet van deze wet gaan we ondermijning, oneerlijke concurrentie en vermenging van onder- en bovenwereld tegen. De genoemde branches blijven op deze manier gevrijwaard van criminele inmenging. Een op handen zijnde wetswijziging gaat een verruiming van de reikwijdte van de wet betekenen, waardoor alle aanbestedingen onder de Wet Bibob gaan vallen en de toepassingsmogelijkheden bij vastgoedtransacties ruimer worden.
De komende periode gaat het college gemeentebreed aan de slag om onze weerbaarheid tegen ondermijning te verhogen. Dat betekent onder meer dat alle gemeentelijke diensten nagaan of hun kritische werkprocessen voldoende zijn beschermd en of hun informatiepositie op orde is. Ook gaan de diensten hun medewerkers trainen om signalen van ondermijning op hun werkterrein beter te herkennen. Zodoende willen we de oog- en oorfunctie van onze frontlijnmedewerkers versterken, waaronder boa’s (ook leerplichtambtenaren), toezichthouders, vergunningverleners, baliemedewerkers en buitendienstmedewerkers. De betrokken gemeentelijke diensten slaan de handen ineen om een stevige gemeenschappelijke informatiepositie te realiseren. Belangrijke randvoorwaarde hierbij is dat de privacyregels steeds strikt in acht worden genomen.
Haags Economisch Interventie Team
De kerntaak van het Haags Economisch Interventie Team (HEIT) is het voorkomen en terugdringen van malafide bedrijvigheid en misstanden in de prostitutiebranche. Dat doen we door het uitvoeren van integrale controles in Den Haag. Extra inzet van de politie maakt het mogelijk dat het HEIT controles in de hele politie-eenheid Den Haag uitvoert.
In Den Haag worden honderden ondernemers, waaronder horeca- en detailhandelzaken, gecontroleerd bij signalen van malversaties. Signalen kunnen via meldingen van burgers binnenkomen maar ook vanuit de politie of de gemeente. Als er speciale aandacht is voor een bepaald gebied betekent dit meestal ook dat er zaken naar boven komen die aanleiding zijn voor een controle.
Mensenhandel en prostitutie
De gemeente zet zich in om de positie van sekswerkers te verbeteren en pakt misstanden hard aan. We evalueren het beleid met partners en partijen uit het veld en actualiseren het prostitutiebeleid.
Elke exploitant moet een goedgekeurd bedrijfsplan hebben waarin staat hoe de ondernemer zorgt voor veilige en hygiënische werkomstandigheden. Alle seksinrichtingen met een vergunning worden minimaal 6 keer per jaar gecontroleerd. Elke 4 jaar vindt een Bibob-toets plaats op alle vergunningen.
Op dit moment is er een nieuw voorstel voor een prostitutiewet waardoor er een wettelijke basis kan komen voor lokale intakegesprekken met sekswerkers en een vergunningplicht voor sekswerkers. Zodra deze nieuwe prostitutiewet is aangenomen door de Eerste Kamer implementeert de gemeente deze wet en wordt, indien nodig, de huidige regelgeving aangepast.
Toezicht en de handhaving op de niet-vergunde prostitutie – zoals de Chinese wellnessbranche, thuiswerkers, hotelprostitutie en de illegale escort – houdt een hoge prioriteit. Dit kan leiden tot meer sluitingen van illegale seksinrichtingen.
Kerntaken Openbare orde en veiligheid
Coffeeshops
Den Haag telt 36 coffeeshops. De coffeeshopbranche is kleinschalig, transparant en beheersbaar. Dat is mede te danken aan het Haagse coffeeshopbeleid waarin strikte handhaving van de AHOJG-criteria (geen affichering, geen harddrugs, geen overlast, geen verkoop aan jeugdigen onder de 18, geen grote hoeveelheden) centraal staat. Daarnaast hanteren we voorwaarden voor de ligging ten opzichte van scholen en voor de kwaliteit.
Een blijvend punt van aandacht is de overconcentratie van coffeeshops in het Zeeheldenkwartier en in de Weimarstraat. Exploitanten hebben daarbij de mogelijkheid om hun bedrijf te verplaatsen naar een geschikte locatie buiten deze gebieden, waaronder panden die eventueel vrijkomen als een exploitant niet door de Bibob-toets komt. Periodiek komen de gemeente en de vereniging Haagse Cannabis Shops samen in de werkgroep coffeeshopbeleid.
Evenementen
Den Haag wil in 2019 doorgroeien als evenementenstad. Hierbij heeft het college de ambitie geformuleerd om elke twee jaar een zgn. blockbuster, een grote publiekstrekker, op het programma te hebben. In 2018 is het Malieveld gerenoveerd om het programmeren van nieuwe aansprekende artiesten op deze locatie in 2019 mogelijk te maken.
In 2019 gaan we de vergunningverlening voor grote evenementen eenvoudiger maken. Zo wordt het makkelijker om een herhaalde aanvraag te doen en is informatie bij de gemeente over wegwerkzaamheden en andere evenementen beter beschikbaar.
De gemeente blijft in haar dienstverlening continu aandacht besteden aan een goede balans tussen veiligheid en klantvriendelijkheid bij de vergunningverlening. In 2019 investeren we opnieuw in de communicatie met organisatoren. Het gemeentelijke centrale evenementenbureau speelt hierin een belangrijke rol. In een vroeg stadium checkt de gemeente onder regie van het evenementenbureau de geschiktheid van locaties, de mogelijkheden tot subsidiering en de begeleiding binnen de gemeente. Hierdoor moet het voor organisatoren gemakkelijker worden om een succesvol evenement te organiseren.GHOR Haaglanden is intensief betrokken bij de vergunningverstrekking rondom evenementen vanwege de evenementenveiligheid.
Gezien het substantiële dreigingsniveau in Nederland worden ook in 2019 preventiemaatregelen in de openbare ruimte getroffen bij evenementen en bijzondere gebeurtenissen, om de veiligheid van het publiek zoveel mogelijk te waarborgen.
Jaarwisseling
Den Haag spant zich elk jaar weer in om de jaarwisseling succesvol en veilig te laten verlopen. Daarvoor is goed gecoördineerd en adequaat optreden van de hulpdiensten essentieel, maar zeker ook de inzet van goedwillende Hagenaars. Overlast willen we verder terugdringen door illegaal vuurwerk aan te pakken en het lik-op-stukbeleid door te trekken. Ook willen we feestelijke activiteiten zoals de vuurwerkshows op de Hofvijver, Scheveningen en Laak stimuleren en de vreugdevuren op Scheveningen en Duindorp ondersteunen. Daarnaast steunen we de wijken en buurten waar breed draagvlak is bij het inrichten van vrijwillige vuurwerkvrije zones. We willen de schade in de openbare ruimte verminderen.
Voetbal
De samenwerking met de veiligheidsorganisatie van ADO Den Haag verloopt naar wens. Er zijn geen grote incidenten geweest en de politie kan meer op de achtergrond blijven. Het aantal uren dat de politie wordt ingezet bij de thuiswedstrijden daalt. De komende jaren is het streven om de politie-inzet structureel onder de 10.000 uur te houden en zo mogelijk verder te laten dalen. Dit blijft moeilijk om te plannen en is afhankelijk van zaken als: sportieve resultaten, het ontstaan van nieuwe supportersgroepen en evenementen rond de wedstrijden.
Brandweer en rampenbestrijding | Wat mag het kosten (€ 1000) | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Bijdrage aan Brandweer en rampenbestrijding | 43.092 | 0 | 43.092 |
Brandweerzaken
Vanuit het meerjarenbeleidsplan van de veiligheidsregio Haaglanden (VRH) Koersen op 2020 (RIS294229) is gestart met nieuwe aspiranten die intern worden opgeleid tot brandweerman of -vrouw. Daarbij streeft de brandweer naar een diverse organisatie, passend bij het werkgebied van Haaglanden. De brandweer investeert in het vinden en binden van vrijwilligers, een onmisbaar deel van de operationele dienst. De dagelijkse brandweerzorg wordt geleverd vanuit 23 kazernes in de regio Haaglanden. Al deze kazernes leveren gelijkwaardige brandweerzorg. Dit neemt echter niet weg dat de risico’s per gebied verschillen. Binnen de brandweer wordt daarom – in lijn met het vastgestelde meerjarenbeleid – toegewerkt naar een risico- en vraaggestuurde brandweer.
Strandveiligheid | Wat mag het kosten (€ 1000) | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Treffen van jaarlijkse maatregelen om de strand- en zwemveiligheid te bevorderen | 913 | 0 | 913 |
Strandveiligheid
De gemeente neemt jaarlijks maatregelen om de strand- en zwemveiligheid te bevorderen. Elk jaar wordt de gemeenteraad geïnformeerd over de strandbewaking (RIS 299749). De Veiligheidsregio Haaglanden ontwikkelt de plannen voor de strandveiligheid voor de komende jaren. Het gebruik van strand en zee neemt jaarrond toe. Daardoor is er vanuit de hulpdiensten behoefte aan twee vaste multidisciplinaire hulpposten op de stranden van Kijkduin en Scheveningen. Deze posten stellen de hulpdiensten in staat om hun taken jaarrond uit te voeren. Het streven is deze nieuwe hulpposten in het voorjaar van 2020 te kunnen realiseren. De verantwoordelijkheid voor de zwemveiligheid op en rond de Zandmotor ligt bij de provincie Zuid-Holland, Rijkswaterstaat en de Omgevingsdienst Midden-Holland. Zij werken daarbij nauw samen met de reddingsbrigades van het Westland en van Den Haag en met de veiligheidsregio.
Gemeentelijke crisisbeheersing regionaal
Binnen de Veiligheidsregio Haaglanden zijn de 9 gemeenten onderdeel van de regionale, multidisciplinaire crisisorganisatie. Deze structuur borgt dat in iedere gemeente het bestuur bij elk incident, crisis of ramp 24/7 adviezen en ondersteuning ontvangt vanuit de eigen organisatie. Voor de samenwerkende gemeenten levert Den Haag de Coördinerend Gemeentelijk Functionaris (CGF). Deze functionaris coördineert de maatregelen van de regiogemeenten bij de rampenbestrijding. Het gemeenschappelijke Bureau Gemeentelijke Crisisbeheersing ondersteunt de CGF hierbij. Den Haag faciliteert dit bureau namens de regiogemeenten.
Crisisorganisatie gemeente Den Haag
De komende 4 jaar werkt de gemeente Den Haag de regionale visie op de structuur van de crisisorganisatie nader uit.
De gemeentelijke crisisbeheersingsorganisatie wordt steeds meer afhankelijk van ICT-systemen en betrouwbare informatievoorziening. Bij een crisis is de continuïteit van de kritische processen en systemen noodzakelijk. Uitval van ICT-systemen door bijvoorbeeld een cyberaanval kunnen voor het managen van een crisis desastreus zijn. De gemeente Den Haag inventariseert daarom de kritieke processen en systemen en ontwikkelt alternatieve maatregelen om bij uitval van deze processen en systemen de continuïteit te waarborgen.
Een crisis kan ook ontstaan als gevolg van een cyberaanval op een vitale sector, bijvoorbeeld op een elektriciteitsnet of drinkwatervoorziening. Samenwerking met de veiligheidsregio, de vitale sectoren en externe partners is hierbij essentieel. Zo wordt in 2019, in samenwerking met een drinkwaterbedrijf, een crisisoefening gehouden. Om tijdens een crisis een goede samenwerking te krijgen, is reguliere afstemming met de sectoren noodzakelijk zodat de planvorming op elkaar wordt afgestemd.